Tekst ritmeester Jessica Bode
Foto Defensie
Poortwachter KMA vervangen
Na 5.713 vlieguren en een defensiecarrière van liefst 38 jaar is de J-866 op z’n laatste bestemming aangekomen. De afgeschreven F-16 pronkt voortaan als ‘poortwachter’ bij de ingang van de Koninklijke Militaire Academie (KMA) in Breda. Daarmee vervangt ie 1 van de eerste F-16’s van ons land, die nu écht rijp is voor de schroot.
Door de binnenstad
Het was vorige week al een bijzonder gezicht, toen de romp van het toestel vanaf vliegbasis Volkel door de binnenstad van Breda naar z’n nieuwe plek werd gereden. Toen nog zonder staart en vleugels. Die zijn eerder deze week gemonteerd. De kist is afgekeurd en zou worden gesloopt omdat de restwaarde nihil is. Eerder werd al duidelijk dat de vorige poortwachter naar de schroot moest. De J-866 bleek een logische vervanger.
Stukje geschiedenis
De J-866 werd in 1981 gebouwd en vervolgens in gebruik genomen door 312 Squadron op vliegbasis Volkel. Voor de specialisten onder ons: het gaat om een Block 15 OCU toestel. Destijds 1 van de modernste varianten van de F-16. Het was het eerste gevechtsvliegtuig van de luchtmacht dat na een update in 1990 werd afgeleverd met een remparachutehuis.
Demonteren
Na de laatste vlucht in januari vorig jaar is de 866 ontmanteld op vliegbasis Volkel en gereed gemaakt als ‘museumstuk’. Eerst zijn alle nog bruikbare onderdelen van de kist gehaald, die na een inspectie de kast ingaan als reservedelen. Dan wordt alles wat niet nodig is verwijderd, zodat er een soort ‘lege huls’ ontstaat. Normaal gesproken gaat het restant de shredder in, maar de J-866 staat inmiddels op een sokkel, gebroederlijk tegenover een Leopard-1V.
Het mooiste dat er is
Leuk detail is dat KMA-commandant kolonel-vlieger Gerbe Verhaaf zelf ook op dit toestel heeft gevlogen. Hoeveel vluchten het precies waren weet hij niet meer, maar 1 ding wel: ‘Vliegen met een F-16 is het mooiste dat er is.”
De oude kon niks meer hebben
Die vorige, de J-213, kwam 20 jaar geleden al naar Breda en stond sindsdien voor de poort van de militaire academie. “Bij evenementen wordt er regelmatig bij de poortwachter geposeerd. Kinderen klimmen er ook op. Dat kon de oude niet meer hebben”, legt communicatieadviseur majoor Henk-Jan van Vulpen uit.
Militaire historie
Het is traditie om een vliegtuig dat operationeel heeft gevlogen na z’n ‘pensioen’ terug te plaatsen op z'n toenmalige thuisbasis. Deze blikvangers houden als poortwachter de militaire historie levend. In dat opzicht is de KMA weliswaar niet z’n officiële rustplaats, maar wel een bijzondere plek waar ook veel luchtmachtofficieren-in-spé worden opgeleid.