Tekst ritmeester Djenna Perreijn
Foto archief

'Hoe is het mogelijk!?'

Bij een Iraanse raketoefening in de Golf van Oman zijn zondag 19 doden gevallen. Het fregat Zr.Ms. De Ruyter vaart voor missie Agenor in dit gebied, maar is tijdens het ongeluk niet in de buurt. Het incident laat de Hollandse bemanning van het fregat niet onberoerd, vertelt commandant Theo Klootwijk telefonisch vanuit de Golfregio.

“’Hoe is het mogelijk!?’, vroegen wij ons als eerste af”, begint commandant Theo Klootwijk vanaf het schip. “Zo'n ernstig incident met dodelijke afloop trekt natuurlijk de aandacht, ook van onze bemanning.”

Het zou gaan om een verkeerd afgelopen lancering met een anti-scheepsraket, ter hoogte van de Iraanse haven Jask. De raket is afgevuurd vanaf het schip Jamaran, maar in plaats van het beoogde platform werd de Konorak geraakt, een ondersteuningsboot van de Iraanse marine. 

De brandende Konarak wordt naar de nabijgelegen haven van Chabahar gesleept. Het ondersteuningsschip werd in 1988 in Nederland voor Iran gebouwd als onderdeel van de Hendijan-klasse. Bron: U.S. Naval Institute via Twitter
KLTZ Theo Klootwijk, commandant van Zr.Ms. De Ruyter.

Technisch onderzoek

Wat er precies is gebeurd en hoe het fout heeft kunnen gaan, is nog onduidelijk. Het incident vond niet plaats in een gevechtssituatie, maar tijdens een oefening. “Bij trainingen met missiles (geleide raketten, red.) zijn er normaal gesproken veiligheidsmaatregelen die een dergelijk ongeluk uitsluiten. Dat zijn wij althans gewend”, vertelt de commandant.

Hij legt uit: “Bij een lanceeroefening wordt vanaf de wal of vanuit de lucht vastgesteld of omliggende eenheden in veilige positie liggen. Pas als alle seinen op groen staan, wordt gevuurd. Het gebied blijft gemonitord en als de raket van zijn geplande track (route, red) afwijkt, kan-ie in de lucht worden opgeblazen.”

In geval van de Iraanse raket gebeurde dat niet. De Konorak wordt geraakt en zinkt. 19 opvarenden verliezen het leven en 15 marinemannen raken gewond. De Iraanse marine meldt dat het getroffen schip naar de haven wordt gesleept voor verder technisch onderzoek.

Missie Agenor

Sinds half februari vaart Zr.Ms. De Ruyter door de Golfregio. Regelmatig passeert het schip de Straat van Hormuz. In dit economisch belangrijke zeegebied controleert het schip het zeerecht en monitort de activiteiten. De maritieme aanwezigheid moet spanningen in het gebied verminderen en bijdragen aan een vrije doorvaart. 
Hoewel de aanwezigheid van het luchtverdedigings- en commandofregat kwaadwillenden in de Straat van Hormuz moet afschrikken, beschikt het over middelen tegen onverhoopte dreigingen. Het heeft een NH90-maritieme gevechtshelikopter aan boord en gebruikt een moderne SMART-L-radar. De bewapening bestaat uit een 127 mm-kanon, een snelvuurkanon, torpedo’s, geleide wapens tegen vliegtuigen, raketten en anti-scheepsraketten.

‘We kunnen ‘m uit de lucht schieten’

Zr.Ms. De Ruyter vaart tijdens het ongeluk ten westen van de Straat van Hormuz in de Perzische Golf. De raketinslag vond plaats in de Golf van Oman, voor de kust van de stad Jask.

Hulp bieden

Zr.Ms. De Ruyter vaart ten tijde van het ongeluk in de Perzische Golf, ten westen van de Straat van Hormuz. Het ongeluk gebeurt ten oosten, in de Golf van Oman. Omdat het schip regelmatig de straat passeert, is het niet ondenkbaar dat het in de buurt had kunnen zijn. Klootwijk: “Het zijn 'wat-als scenario's’. Máár als de raket onze kant op was gevlogen, hebben we de zelfverdedigingsmiddelen om 'm uit de lucht te schieten.”

De Ruyter had, als het in de buurt was, hulp kunnen bieden. “Dat ben je volgens het zeerecht verplicht aan in de buurt liggende schepen in nood. We hebben de juiste spullen aan boord en kunnen het voortouw nemen in search and rescue (SAR). Overigens alleen in overleg met Nederland en met goedkeuring van de SAR-verantwoordelijke in het gebied. Dit incident vond plaats voor de kust van Iran, dan heeft de Iraanse kustwacht de leiding.”

Zr.Ms. De Ruyter vaart door het economisch belangrijke zeegebied om het zeerecht te controleren en activiteit te monitoren. De maritieme aanwezigheid moet spanningen in het gebied verminde-ren en vrije doorvaart garanderen. Foto's: Sergeant Aaron Zwaal.

Gevolgen?

De komende tijd zal Zr.Ms. De Ruyter nog een aantal keer de Straat van Hormuz passeren voordat het half juni huiswaarts keert. “Het incident heeft verder geen invloed op onze operatie”, reageert Klootwijk. “We hebben contact met het Franse hoofdkwartier van missie Agenor en de Nederlandse attaché in Teheran, maar die hebben nog geen aanvullende informatie over het incident. Mocht zoiets nog eens gebeuren in onze nabijheid, dan staan onze zelfverdediging- en hulpsystemen in de benodigde gereedheid. Of het nu om een ongeluk gaat of niet.”

Search and Rescue

Begin april lijkt het erop dat Zr.Ms. De Ruyter in het gebied search and rescue taken moet uitvoeren. 's Nachts wordt de commandant door de commandocentrale op de hoogte gesteld van een brandende dhow (vissersboot) op het water, zo'n 10 mijl (18.5 kilometer) bij het schip vandaan. “Wat me bevreemdt is dat het schip dan al flink brandt. Er liggen geen schepen in de buurt om te assisteren en er is niets over te horen op de VHF (radio, red). Mijn gevoel zegt dat er geen drenkelingen (meer) zijn”, schrijft de commandant achteraf in zijn verslag.

De Nederlandse kustwacht neemt op verzoek contact op met hun Iraanse collega’s. De Ruyter vaart ondertussen op zo’n 200 meter om de dhow heen en de bemanning ziet inderdaad geen drenkelingen. Later laat de lokale kustwacht weten dat 5 bemanningsleden eerder al van het schip zijn gehaald. “We blijven tot zonsopkomst nog in de buurt liggen en vervolgen dan onze patrouille”, eindigt de commandant zijn verslag.