DMO mag zich een jaar lang eigenaar noemen van het grootste schip dat Defensie ooit heeft gehad. Tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam droeg algemeen directeur Damen Shipyards Hein van Ameijden het Joint Support Ship (JSS) over aan directeur Lex Hendrichs.

Beide directeuren herinnerden er nog maar eens aan dat krap een jaar geleden de toekomst voor de Karel Doorman er heel anders uit zag.  Onder druk van de bezuinigingen op Defensie was al min of meer besloten om het JSS niet in dienst te nemen. “Gelukkig kon die maatregel ongedaan gemaakt worden”, zei Hendrichs. 

x

Samenwerking

Hij roemde de intensieve samenwerking tussen Nederlandse industrie, kennisinstellingen, Koninklijke Marine en DMO. “In goede samenwerking zijn we er in geslaagd een breed inzetbaar schip te ontwerpen en bouwen, binnen een relatief korte tijd. En dat voor een prijs waarmee andere landen slechts 60% van de capaciteit zouden realiseren.” Hendrichs waarschuwde daarna dat verder snijden in zijn organisatie grote gevolgen kan hebben. “Willen we dit soort grote projecten ook in de toekomst aankunnen, bij vervanging van de M-fregatten, de onderzeeboten en de mijnenjagers, dan moet er in ieder geval niet verder gesneden worden in de kennis- en kundecapacitet van de DMO.”

x

Proefvaarten

De Karel Doorman heeft inmiddels de eerste proefvaarten erop zitten. De projectleiders Joop Noordijk (Damen) en kaptein-ter-zee Paul de Leeuw zijn tot nu toe zeer tevreden. “Er zijn geen bijzondere zaken aan het licht gekomen”, aldus Noordijk. Het schip ondergaat het komende jaren diverse testen onder bijzondere omstandigheden. Zo staat er in een strak programma onder meer een warm- en koudweerproef en een vaart onder zware weersomstandigheden.