Tekst Tweede luitenant Johanna van Waardenberg
Foto DAMEN Shipyards

‘Dit is zeer zeker een basis voor verdere samenwerking op het inkoopvlak’, aldus contractmanager Henk Lok. ‘Zijn’ Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft voor zowel de Nederlandse als Zweedse marine een contract getekend bij Damen Shipyards voor de aankoop van 5 sleepboten. Het betreft een unieke constructie, omdat Nederland in dit project verantwoordelijk is voor het Zweedse materieel.

Het contract bestaat uit de levering van 2 sleepboten voor de Zweedse marine en 3 voor de Nederlandse. De gezamenlijke inkoop was mogelijk omdat beide landen een gelijk type sleepboten gebruiken. De start van de samenwerking is ontstaan na één van de periodieke overleggen die de verschillende Europese DMO’s met elkaar hebben. ‘Aangezien we al bezig waren met het verzamelen van informatie over leveranciers, de markt en de mogelijkheden, hebben wij de inkooptaak op ons genomen na overleg met de Zweden’, meldt Lok.

x
Henk Lok (rechts) en projectleider namens DMO, Wim Burger.

Vertrouwen

Er is wel enig verschil tussen de sleepboten van de Zweden en die van de Nederlanders. De Zweedse versie is voorzien van een versterkte boeg en stevigere schroeven om ook door ijs te kunnen varen. ‘De Nederlandse sleepboten hebben daarbij een hybride aandrijving, dus zowel op brandstof als elektrisch’, legt de projectleider namens DMO, Wim Burger, uit. ‘Binnen de DMO is duurzaamheid bij de aankoop van nieuw materieel erg belangrijk. Om die reden hebben wij gekozen voor een voortstuwing met goede verwachtingen wat emissies en verbruik betreft.’

Animatie van een sleepboot