03

Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 01

De maritieme reus ontwaakt

Tekst Ingmar Kooman
Foto Louis Meulstee & Sjoerd Hilckman

Karel Doorman in aanbouw

Steigers, verfrollers en kabels, honderden kilometers aan kabel. Een paar honderd monteurs, techneuten  en schilders werken in Vlissingen hard aan het multifunctionele pronkstuk van de Koninklijke Marine: het joint logistic support ship Karel Doorman. 

‘De Karel Doorman is echt een logistieke duizendpoot’, stelt kapitein-ter-zee Paul de Leeuw, de projectleider van de DMO. ‘De drie hoofdtaken zijn bevoorrading, strategisch transport en brede logistieke ondersteuning vanaf zee. En daar is het schip volledig voor toegerust.’ 

Klasse apart

Ga maar na: het voertuigendek van het schip meet 2350 vierkante meter, genoeg voor 2 kilometer aan voertuigen. Ruim baan voor bijvoorbeeld 35 20-voets containers, 40 terreinvoertuigen of 6 pantserhouwitsers.

Vind je dat al groot? Dan het helikopterdek. 80 meter lang, met twee helispots. De hangaar biedt plaats aan 2 Chinook transporthelikopters of 6 NH90’s. Samen meten ze een totaaloppervlak van 3900 vierkante meter.

Ook een klasse apart: het medisch complex. Een mini-ziekenhuis op zee. Aan boord zijn twee operatieruimtes, twee sterilisatieruimtes, laboratoria, een quarantaineruimte, een tandartspraktijk en 10 medium care en 3 intensive care bedden.

En niet te vergeten: de bevoorradingspecificaties. De Karel Doorman kan 7.500 kuub scheepsdiesel, 1.250 kuub helikopterbrandstof en 400 kuub drinkwater meetorsen. Met elk van zijn 3 drinkwatermakers kan het schip per uur 650 liter drinkwater aanmaken. 

Kleine vaartuigen:

2 LCVP-landingsvaartuigen Beach voor LCU-landingsvaartuigen

Voertuigendek:

2350 m2 ruimte voor bijvoorbeeld 35 20-voets containers of 14 vrachtwagens of 25 Boxers of 40 terreinvoertuigen

Hospitaal:

inclusief twee operatiekamers, intensive- en medium care, ziekenboeg, quarantaine ruimte en tandarts.

Accommodatie:

volledig geconditioneerd voor 159 vaste bemanning en 141 opstappers.

Hangaar:

geschikt voor 2 Chinook of 6 NH90 helikopters.

Trivia:

600 kilometer kabels ( = reisafstand Den Helder-Parijs ) 90 kilometer leidingen ( = reisafstand Den Helder-Amsterdam ) 50.000 vierkante meter isolatiemateriaal ( 7 voetbalvelden )

www

Kindje

Henny de Bruijn is namens de afdeling Toezicht Defensie Leveranciers (TDL) al vanaf het begin bij het scheepsbouwproject betrokken. ‘Vanaf het snijden van de eerste staalplaat in Roemenië tot de aftersale’, legt de senior toezichthouder uit. Kort gezegd zien Henny en zijn collega’s erop toe dat de marine de kwaliteit krijgt waar ze om vraagt. ‘Heel bijzonder dit. De bouw van een schip als dit maak je maar eens in je carrière mee. Het is echt een uniek schip. En als je d’r zo intensief mee bezig bent, wordt het toch een beetje je kindje.’

Ogen en oren

De 11.000 ton staal komt aan de Vlissinger kade stilaan echt tot leven. Met de ingebruikname van de motoren en generatoren krijgt de maritieme reus een hartslag en ademhaling. De honderden kilometers kabel vormen het zenuwstelsel van het schip. Met de plaatsing van zijn karakteristieke I-Mast heeft Karel Doorman deze maand zijn operationele ogen en oren gekregen.

Loopt het werk op één plek uit, dan mag dat uiteraard niet de gehele planning in de war schoppen. Aan Paul en zijn mensen is het om daar voortdurend greep op te houden. Uitdagend werk, geeft de projectleider aan. ‘De Karel Doorman is een Zwitsers uurwerk. Eentje waarvan de complexiteit met de tijd exponentieel toeneemt.’

Het is precisiewerk onder druk. De doopceremonie staat voor de deur en ook de eerste proefvaarten zijn ingepland. De indienststelling staat voor medio 2015 op de kalender. De klok tikt. Nog even en de maritieme reus ontwaakt.