Tekst Ingmar Kooman
Foto Louis Meulstee & Sjoerd Hilckman
Karel Doorman in aanbouw
Steigers, verfrollers en kabels, honderden kilometers aan kabel. Een paar honderd monteurs, techneuten en schilders werken in Vlissingen hard aan het multifunctionele pronkstuk van de Koninklijke Marine: het joint logistic support ship Karel Doorman.
‘De Karel Doorman is echt een logistieke duizendpoot’, stelt kapitein-ter-zee Paul de Leeuw, de projectleider van de DMO. ‘De drie hoofdtaken zijn bevoorrading, strategisch transport en brede logistieke ondersteuning vanaf zee. En daar is het schip volledig voor toegerust.’
Klasse apart
Ga maar na: het voertuigendek van het schip meet 2350 vierkante meter, genoeg voor 2 kilometer aan voertuigen. Ruim baan voor bijvoorbeeld 35 20-voets containers, 40 terreinvoertuigen of 6 pantserhouwitsers.
Vind je dat al groot? Dan het helikopterdek. 80 meter lang, met twee helispots. De hangaar biedt plaats aan 2 Chinook transporthelikopters of 6 NH90’s. Samen meten ze een totaaloppervlak van 3900 vierkante meter.
Ook een klasse apart: het medisch complex. Een mini-ziekenhuis op zee. Aan boord zijn twee operatieruimtes, twee sterilisatieruimtes, laboratoria, een quarantaineruimte, een tandartspraktijk en 10 medium care en 3 intensive care bedden.
En niet te vergeten: de bevoorradingspecificaties. De Karel Doorman kan 7.500 kuub scheepsdiesel, 1.250 kuub helikopterbrandstof en 400 kuub drinkwater meetorsen. Met elk van zijn 3 drinkwatermakers kan het schip per uur 650 liter drinkwater aanmaken.