07

Dit artikel hoort bij: Landmacht 04

Zandhappen in Irak

Tekst KAP Joris van Duin
Foto AOO Jacob Kuipers, KAP Jeroen Verburg, KAP Joris van Duin

Van Force Protection naar oefenen in de woestijn

De Alfa ‘Konings’compagnie van 11 Infanteriebataljon mocht zich vorige maand in Irak onderdompelen in waarvoor ze eigenlijk op aarde is: het uitvoeren van een air assault vanuit 2 Chinooks. Een welkome oefening op het Iraakse terrein Besmaya in de buurt van Bagdad. Want ook al voeren de militairen hun Force Protection-ritten tijdens hun NAVO-missie professioneel uit, het ‘groene’ werk moeten ze wel in de vingers houden. Een fotoserie van een middag waarbij zand op het menu stond.

Azuurblauw

Vanaf vliegbasis Al-Asad Airbase vertrekken 2 Nederlandse Chinook-transporthelikopters naar Bagdad om onder meer een peloton luchtmobielers op te pikken. Dat levert prachtige plaatjes op. De rivier Eufraat doorkruist hier het ruige Iraakse woestijnlandschap.

Focus

Vest om? Check. Helm op? Check. Werken de comms? Check. Concentratie alom op het moment dat de 'Konings'compagnie bijna aankomt op oefenterrein Besmaya.

Storm

Door de kracht van de Chinooks stormt het tijdelijk op het zanderige oefenterrein. Stof en zandkorrels vliegen door de lucht, terwijl de luchtmobielers volgens een vaste procedure uitstijgen en hun posities innemen. Zo zorgen ze ervoor dat de Chinooks weer veilig vertrekken.

In positie

In het scenario ligt de oefenvijand op de loer en is het zaak om een aantal gebouwen te zuiveren. Om dat veilig te laten gebeuren, nemen de militairen direct na aankomst vuurposities in.

Vuren vrij!

Contact front! De oefenvijand laat zich niet zomaar in de luren leggen door de aanwezigheid van de Rode Baretten. Er is flink wat vuurkracht nodig om een veilige plek te behouden.

Uitfpuffen

Even uitpuffen in de brandende zon: wachten op de komst van een volgende opdracht. Het gele verkeersbord doet exotisch aan. Maar in werkelijkheid staat er: veld 6B. Geschikt voor lichte en middelzware wapens.

Strijders

Tijdens vuurcontact met de oefenvijand is een Nederlander gewond geraakt. Het MARCH-protocol is doorlopen en hij moet zo snel en veilig mogelijk worden afgevoerd per helikopter. Daarvoor moeten collega’s het slachtoffer wel eerst verplaatsen naar een locatie waar de Chinooks kunnen landen. En of dat zwaar is? Kijk maar eens goed naar deze koppies.

Tandem

Net op tijd! Daar zijn de Nederlandse Chinooks, die de oefenende eenheden oppikken en weer in Bagdad afzetten. Voor wie het niet weet: deze kisten vliegen in Irak altijd in paren.

Georganiseerde chaos

Wat gebeurt hier eigenlijk niet? Het doet nogal chaotisch aan, maar in werkelijkheid verloopt alles volgens plan. Al vurend vanuit de Chinooks arriveren de helikopters om een zogenaamde Hot LZ-extractie uit te voeren: het evacueren van troepen uit een landingszone die onder vuur of in vijandelijk gebied ligt. Dit is een gevaarlijke operatie, omdat helikopters kwetsbaar zijn tijdens het landen. De militairen op de grond liggen verspreid in 2 sticks om een veilige landingsplek te creëren.

Zand op het menu

Zeiden we al dat er zand op het menu stond? Dat wordt flink poetsen…

Orkaan

Zand, opwaaiende steentjes, planten en een orkaan aan geluid. Een Chinook die een meter of 10 boven je komt aanvliegen, veroorzaakt nogal wat. Ook onder deze omstandigheden zijn de luchtmobiele infanteristen geconcentreerd bezig met hun taak: het zo snel en veilig mogelijk evacueren van gewonde troepen.

Geoliede machine

Als een geoliede machine stijgen de militairen een voor een in. De gewonden maken het goed en worden na verplaatsing van de Chinooks verder opgelapt. Maar wat heeft die laatste militair nou allemaal bij zich? Hij is inderdaad geen luchtmobieler, maar een cameraman van het Mediacentrum Defensie die alles van dichtbij vastlegt.

Flares

Niet alleen voor het peloton luchtmobielers is de Live Fire Exercise een mooie oefening. Ook vanuit de Chinooks vuren de doorgunners en loadmasters met scherp. Daarnaast beschikken de helikopters over flares, die worden afgeschoten om hittezoekende raketten af te leiden. Ook dit oefent de crew op de terugweg.