08

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 07

Achter de schermen

…bij pilot Vigilant Aware

Bureau Sensing, Verbindingen en Meldkamerdomein (SVM) houdt zich binnen de Marechaussee bezig met onder meer het verzamelen van informatie om dreigingen te herkennen. Om dit te testen was afdeling Sensing het afgelopen halfjaar druk met de pilot Vigilant Aware. Daarbij fungeerden het Catshuis en Jachtslot Het Oude Loo als oefenterrein. De oefening bestond uit een innovatietraject om technische monitoring, detectie en interactieve middelen operationeel toe te passen. Onder meer het gebruik van optische- en thermische camera’s, grondsensoren en radardetectie werd getest. De bedoeling van de pilot is te laten zien welk effect Sensing heeft op de operatie.

Tekst: Coen Heil | Foto’s: sergeant-majoor Mike de Graaf
 

Signalering

“De pilot Vigilant Aware moet aantonen dat we met techniek een gewenst operationeel effect creëren”, aldus adjudant en accountmanager Michel. “We onderzoeken of de apparatuur werkt zoals we denken dat het zou moeten werken, bekijken waarmee we de operatie ontlasten en wat het uiteindelijke effect hierop is. Deze en andere maatregelen worden nauwlettend gevolgd door het Innovatiecentrum KMar (DKSI), dat het traject mede heeft gefaciliteerd.”

Bij de hoofdingang van Jachtslot Het Oude Loo bevond zich tijdens de pilot een camera met een radar eronder. “Dit dient als signalering van de perimeter, ofwel de omtrek van het te observeren gebied”, licht projectleider SVM Dave toe. “Zodra er een beweging is, signaleert de radar dat en richt de camera zich automatisch op het object. Als bijvoorbeeld iemand over het hek klimt, zien collega's dat eveneens in de containerunit.”

Mobiele containerunit

Terwijl Sensing bij het Catshuis beschikte over een planton – wachtpost van bewaking - van de Brigade Object Beveiliging, maakte het bij Jachtslot Het Oude Loo gebruik van een mobiele containerunit. Deze uitkijkpost kwam rechtstreeks vanaf de vrachtwagen. In de unit zijn het geïntegreerde geheel van de radar, camera’s en sensoren zichtbaar op een aantal monitoren. “De lamp geeft middels een kleur aan wat er feitelijk aan de hand is”, legt Dave uit. “Als die lamp vervolgens gaat branden, rennen we uit.” Wit betekent detectie in de perimeter, maar nog op veilige afstand. Bij oranje is het opletten en rood is een definitief alert.

Sensor

Bij een seismische grondsensor wordt gereflecteerd in de ondergrond. “De sensor registreert trillingen, daardoor kunnen we zelfs categoriseren met wat of wie we te maken hebben”, vertelt Michel. “Denk aan voetstappen, een naderend voertuig of ongewenste graafwerkzaamheden.” Als er daadwerkelijk een detectie plaatsvindt, triggert dat de camera die daar hangt. “Uiteindelijk helpt dit de collega die de beelden bekijkt in het planton – de wachtpost van de bewaking – of een containerunit.”

'Perfecte locatie'

Terugkijkend is het Loo als locatie voor onze middelen een perfecte locatie geweest, ook als je dit vergelijkt met het Catshuis, erkent projectleider Dave. “Omdat je daar meer ruimte hebt en vergezichten, terwijl het Catshuis helemaal afgeschermd is met een hek eromheen. Vervolgens moet je daarbinnen iets opzetten. Het Loo daarentegen heeft bosgebieden en open gebieden, wat heel interessant is voor onze middelen.”

NAVO-top

Bij de vorige maand gehouden NAVO-top leverde bureau SVM sensor- en verbindingsdiensten. SVM was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de elektronische maatregelen ter ondersteuning van de perimeterbeveiliging van de Polderbaan op Schiphol. Het team stond stand-by met 2 Rapid Response Sensing-teams. Daarbij maakte het team gebruik van onder meer satellietcommunicatie (SATCOM) en hoog gerubriceerde informatiesystemen.

Dankzij het eigen Sentinel Sensing Platform was de sensordata beschikbaar. Zowel op het operationele niveau op de Polderbaan, alsmede de tactische niveaus bij het Staf Grootschalig en Bijzonder Optreden (SGBO), de backoffice SGBO en het Operatiecentrum (OPSCENT). "Een echte lakmoesproef voor het SVM-team", aldus Dave.

Evaluaties

Ten slotte zijn er evaluaties geweest met onder anderen vertegenwoordigers van hoofd Operatien, hoofd Plans, hoofd Future Operations en de Directie I&T. Collega's ervaarden een positief effect van sensormiddelen op hun werkzaamheden tijdens de laatste evaluatie. Het harde bewijs ontbreekt echter nog. Daarom start een volgende pilot met langdurig gebruik van sensormiddelen door operationele teams. Verwacht wordt dat dit meer situational awareness oplevert en inzicht geeft in verbeterde operationele effectiviteit en efficiëntie dankzij sensortechniek.