Tekst Robert den Hartog
Foto sergeant Hille Hillinga en sergeant-majoor Maartje Roos, Jorn Koekoek (animatie)

Marechaussee als eerste aan de Amarok

Van het voertuig rijden er straks bij Defensie maar liefst 1.667 rond. Maar dat maakt de Volkswagen Amarok 75 VT KMar niet minder uniek. De Marechaussee beet het spits af en nam als eerste defensieonderdeel het nieuwe voertuig in ontvangst. De KMar beschikt nu over 12 van de uiteindelijk 92 Amaroks. Eerste luitenant Frank Bolder, coördinator voertuigen bij de sectie Logistieke Diensten, omschrijft de Amarok in 1 zin: "Het is een robuust en sterk werkpaard."

-
Eerste luitenant Frank Bolder en het nieuwe werkpaard van de KMar.

De woorden 'robuust' en 'werkpaard' verklappen dat de ruim 5 meter lange en 2 meter brede Amarok niet is aangeschaft voor snelle achtervolgingen. Daar was zijn voorganger, de Mercedes 290 GD, ook niet voor bedoeld. Bolder: "De Amaroks zijn voor het vervoer van personeel en goederen met het oog op onder meer bewaken & beveiligen en grenspolitietaken. De KMar krijgt 62 stuks in stripinguitvoering en 30 stuks worden in egaal groen geleverd en zijn gelijk aan de Amarok-versie die de landmacht krijgt."

"De VT 75 KMar is een 4WD-voertuig en geschikt om op verhard en onverhard terrein te rijden", legt Bolder uit. Het voertuig met overkapte laadruimte laat zich volgens hem niet snel afschrikken door steile hellingen, water of Arctische temperaturen. "De motor levert 140pk om het ruim 2.000 kilo wegende lege voertuig in beweging te houden. Het laadvermogen is 750 kilo. Een halve meter water is geen probleem. Daarnaast heeft het een koelvloeistofvoorverwarmer. Daarmee kan de bestuurder het voertuig ook nog starten als het -25 graden Celsius is."

Benieuwd wat de Volkswagen Amarok VT 75 KMar kan? Bekijk de animatie. 

LED-verlichtingsbalk

De Amarok biedt plaats aan maximaal 5 personen met uitrusting en beschikt over C2000- en/of  FM9000-communicatiemiddelen. Het KMar-voertuig heeft een LED-verlichtingsbalk op het dak en een toespreekinstallatie. "Uiteraard voldoet het voertuig aan alle wettelijk voorgeschreven eisen op het gebied van optische en geluidssignalering. In 3 talen kunnen stop- en volgtekens worden gegeven. In de balk op het dak zijn zoeklichten verwerkt. 3 zijn geïntegreerd, 1 is dynamisch en kan 360-graden draaien."

"In de grille zijn ook twee blauwe flitsers aangebracht om aandacht van overige weggebruikers te trekken", vervolgt Bolder. Ook is gedacht aan de zichtbaarheid van het voertuig als de achterklep openstaat: "Onder de hardtop aan de binnenkant van de laadruimte zijn ook flitsers bevestigd. Dat is voor als de collega's assistentie moeten verlenen in het verkeer. Zodra de laadruimte wordt geopend, is de lichtbalk op het dak niet meer heel goed te zien. De flitsers bieden dan uitkomst en zorgen dat het voertuig goed opvalt."

-

Het voertuig met overkapte laadruimte laat zich niet afschrikken door steile hellingen, water of Arctische temperaturen.

-

'In de grille zijn ook twee blauwe flitsers aangebracht om aandacht van overige weggebruikers te trekken.'

-

Levering

Op het Opleidings,- Trainings- en Kenniscentrum KMar werden eind oktober bij een officiële overdracht de eerste 2 exemplaren van het stripingvoertuig overhandigd. Vanaf dat moment heeft de leverancier de voertuigen in wekelijkse batches geleverd. De brigades kunnen op locatie Maaldrift hun oude voertuigen omruilen voor de nieuwe Amarok. Als voor het einde van het jaar de stripingvoertuigen zijn geleverd, begint de levering van de groene variant. Voor het einde van 2015 moeten ook deze voertuigen allemaal zijn ingestroomd.