Defensie in beeld

De spannende en bijzondere oefeningen, missies en trainingen van Defensie staan vaak garant voor uniek fotomateriaal. Beelden die we graag met u delen. Daarom nemen we u iedere twee weken mee op ontdekkingstocht langs foto’s die, op welke manier dan ook, met de krijgsmacht te maken hebben. Genomen door zowel professionals als gepassioneerde amateurfotografen.

Tekst: Evert Brouwer | Foto's: Diversen

WE ZOEKEN UW DEFENSIEFOTO’S

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Hoe cliché ook, in onze razendsnelle maatschappij, waarin het steeds drukker lijkt te worden, nemen we minder vaak de moeite om iets uitgebreid te lezen. Des te meer impact heeft beeld. Fotografie emotioneert, fascineert en laat zien hoe zaken in elkaar steken. Fotografie verandert van alles om ons heen.

FOTO’S GEZOCHT!

Militairen op straat gezien? F-35’s of een Apache laag zien overvliegen? Een bijzonder voertuig op de weg gesignaleerd? Defensie opereert in binnen- en buitenland. In grote en kleine steden en dorpen, in de meest afgelegen delen van Nederland en in verlaten natuurgebieden.

Heeft u iets moois vastgelegd? Stuur uw foto(’s) met een korte toelichting naar defensiekrant@mindef.nl, zodat we ook uw beelden kunnen plaatsen. We zoeken actuele foto’s van minimaal 500 kb.

Twee oudjes

We gaan even terug in de tijd met deze foto van Hans van der Zwet. Hij stuurde deze prent van twee Harvard-trainers boven de Ginkelse Heide. Hans, zo blijkt, weet waar hij ’t over heeft. “Ontwikkeld in 1935 als de North American NA-16 heeft dit toestel in vele varianten bij vele luchtmachten over de hele wereld dienstgedaan. De laatste gebruiker (Zuid-Afrika) stuurde het toestel in 1995 met pensioen”, somt hij moeiteloos op.

De Harvard is nog steeds een zeer populair toestel op vliegshows en in films over de tweede wereldoorlog, gaat hij verder. “Zo is hij te zien in Soldaat van Oranje als Fokker D.XXI, in Tora! Tora! Tora! als Japanse Mitsubishi Zero en in Een brug te ver als Republic P-47 Thunderbold. Kortom een veelzijdig vliegtuig.”

Twee oude propellervliegtuigen vliegen door een lichte, bewolkte lucht: een gele boven en een donkere onder, beide met zichtbare propellerbladen.

Koud, hè?

Groot inzender voor deze rubriek Manolito Jaarsma heeft een uitstapje gemaakt naar NAVO-vliegbasis Geilenkirchen, net over de grens met Duitsland.

De Air National Guard van de US Air Force roteert daar de KC-135 squadrons voor air-to-air refueling-oefeningen laat hij LENS! weten. “Deze keer was het de beurt aan 168th Air Refueling Squadron, 168th Air Refueling Wing van Eielson Air Force Base nabij Fairbanks, Alaska. Een aantal van die tankers is voorzien van een ijsbeer op de staart en het woord Tetlin. “Dat is een dorp in de buurt van de grens met Canada”, leest Manolito ons deze les topografie.

Een groot grijs militair vliegtuig van de US Air Force staat op een startbaan, met groen gras en een open landschap op de achtergrond.

Huzarenstukje

Op donderdag 20 november, precies vijf jaar na de oprichting van het Regiment Huzaren Catharina-Amalia (RHPCA), was er een concert ter gelegenheid van het eerste lustrum.

Gastheer RHPCA kolonel Jeroen Teunissen schotelde zijn gasten een mooie muzikale avond voor. De Fanfare Bereden Wapens pakte groots uit met muzikale hoogstandjes. Niemand minder dan Alain Clark nam het vocale gedeelte voor z’n rekening. Ook de muziekgroep van het Cavalerie Ere-Escorte speelde samen met het FBW.

Behalve de vele militairen behoorden Henri Lenferink, burgemeester van Amersfoort, en de commandant OOCL, brigadegeneraal Nicole de Wolf-Fabricius tot de toehoorders.

Mocht u zich afvragen wie de fotograaf was bij het jubileum: inderdaad, honorair huzaar-fotograaf Dennis Boom.

Op de voorgrond een zanger, met achter zich diverse muzikanten op een donker podium.

Even lunchen

Manolito Jaarsma was nog niet terug op Nederlands grondgebied of hij stond al weer bij Vliegbasis Eindhoven. “Vier F-35’s van Volkel maakten een lunchstop op Eindhoven. Hiervan waren de F-027 en F-039 voorzien van de emblemen van respectievelijk 313 en 312 squadron. Beide zijn inmiddels ook voorzien van het dragchute-systeem”, rapporteert Manolito.

Een moderne, donkere gevechtsstraaljager vliegt schuin omhoog door een lichte, heldere lucht met ingetrokken landingsgestel en puntige vleugels.

Lopende zaken

Bjorn Morsink stuurde enkele maanden geleden zijn eerste foto’s in en dat smaakt naar meer. Om zijn conditie te verbeteren wandelt Bjorn regelmatig in de omgeving van Oirschot en dan ligt een ‘confrontatie’ met militairen voor de hand.

“Omdat ik weleens oefeningen tegenkwam, kwam ik op het idee om als hobby hulzen te gaan rapen.” Tot zijn spijt zag hij dat de regels voor het hulzenrapen strenger zijn geworden. “Je hebt er nu een vergunning voor nodig.”

Maar niet getreurd. “Ik blijft wandelen en fotografeer de militairen die op mijn pad komen in en rondom het bos, zoals bij de PIROC-hut en het spottersbos”, vervolgt hij.

Een groep soldaten in uniform, staand in een open veld met droog gras, bomen en een klein gebouw op de achtergrond.

In de maat

“Een-twee in de maat, anders wordt de juffrouw kwaad”, zongen we vroeger uit volle borst bij het betreden van de lagere (nu basis)school. Deze parades van vliegtuigen doet er een beetje aan denken. De zogenoemde elephant walk links wordt gevormd door C-130J Super Herculessen van de Amerikaanse luchtmacht. Ze staan op Vliegbasis Ramstein in Duitsland. De foto is van majoor Derek Brockmann.

Rechts demonstreert de Griekse luchtmacht de vernieuwde tactische luchttransportcapaciteit. Op de startbaan staan vijf C-27J Spartans en ook vijf C-130B/H Herculessen. Volgend jaar verwacht luchtmachtpublicist Babak Taghvaee, die deze foto plaatste, zes nieuwe tactische transportvliegtuigen bij de Helenic Air Force. “Het zullen ofwel zes KC-390A's ofwel zes C-130J-30 Super Herculessen zijn”, meldt hij.

Jimmy

Nee, hij heet geen Jimmy, maar is gelijk het nummer van Boudewijn de Groot ‘de eenzame fietser’. En niet zomaar een fietser, want deze klepper is op deze foto onderweg naar de wereldtitel militair. (Kapitein) Luuk Nissen is de naam. Hij wist afgelopen zaterdag in Diekirch (Luxemburg) de lokale en Belgische concurrentie bij de masters naar huis te rijden op de cyclocross. “Het was een enorm zwaar en technisch parcours”, meldt de winnaar, die vlak na de start bijna kansloos leek. “Ik ging hard onderuit door toedoen van een van de deelnemers.”

Wielrenner Luuk is een opvolger van oud-militair Bart Lemmen, die inmiddels is toegetreden tot het profcircuit bij Team Visma/Lease a Bike. “Bart was de eerste die me een appje stuurde om me te feliciteren”, laat de kersverse wereldkampioen weten. De kans dat ook Luuk de dienst verlaat voor een profcontract is dan weer miniem. “Daarvoor ben ik als veertigplusser veel te oud”, zegt-ie lachend, “maar zoals Bart zei: een wereldtitel is een wereldtitel.”

NEDS wel

Meer bedrijven, meer bezoekers: de nationale Defensiebeurs NEDS vraagt om uitbreiding naar meer zalen. Nu was het hutje bij mutje, vaak stapvoets langs de stands. Iemand die je constant tegenkwam op de beursvloer was ons aller Martin Bos. Hij gaf zijn camera de vrije loop en dat alles is vanzelfsprekend te zien op zijn site: defensiefotografie.nl

Dit is de presentatie van een Command & Control-bunker van BSS Holland. “Hun boodschap: het draait niet meer om losse drone-systemen, maar om de totale geïntegreerde aanpak”, promoot Martin.

Twee personen zitten in een donkere, futuristische ruimte vol met schermen en apparatuur, ze bedienen ze drones voertuigen via complexe kaarten en live-beelden.

Lichtpuntje

Even goed kijken, maar op deze foto hangt een operator van het Korps Commandotroepen aan een parachute. Het gaat om een nachtsprong vanaf grote hoogte, waarbij de para’s landen op een onbekende drop zone. Plaats van handeling is Coolidge, Arizona waar de voortgezette commando-opleiding (VCO) is gevolgd. Het draait daarbij om precisie, nauwkeurig werken en vertrouwen in jezelf én in je team.

Commando’s kunnen op twee manieren worden ingezet vanuit de lucht. Bij de HAHO-sprong (High Altitude High Opening) springen de operators van extreme hoogte en openen de parachutes vrijwel direct. Met de juiste wind kan een ploeg tot wel tachtig kilometer afleggen: stil, veilig en ongezien diep in vijandelijk gebied.

De HALO-sprong (High Altitude Low Opening) zegt het ook al: hoog afspringen en laag openen, waardoor je snel aan de grond bent. “Dit is vakmanschap. Dit is Special Operations Forces op het scherpst van de snede”, onderstreept het KCT op de homepage.

Parachutisten zweven in de schemerige avondlucht, hoog boven een donker landschap met enkele lichtjes en een geleidelijk lichter wordende horizon.