06

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 03

Google Street View, maar dan voor schepen

Tekst Coen Heil
Foto SM Mike de Graaf

ShipView: geavanceerd hulpmiddel bij modificaties marineschepen

Iedereen heeft vast weleens een voertuig zien rijden van Google Street View. Een auto met een camera op het dak rijdt door de straten om de omgeving virtueel weer te kunnen geven op Google Maps. Nu is er ook een maritieme variant: ShipView. Een interactieve visuele weergave van de binnenruimtes van schepen. Heel handig en tijd-, dus kostenbesparend, bij het voorbereiden van modificaties aan marineschepen.

Een marineschip ligt aan de kade in Den Helder.
ShipView maakt gebruik van een camera met meerdere lenzen, om 360-graden beelden te creëren van ruimtes binnenin een schip.

Hierbij maakt het systeem gebruik van een camera met meerdere lenzen, om 360-graden beelden te creëren van de verschillende ruimtes binnenin een schip. Deze beelden worden omgezet in een digitale rondgang aan boord. Hierdoor is het mogelijk om het schip vanuit huis of kantoor te verkennen. Een innovatie die uit de koker komt van de techniekgroep C4I, een sub-sectie van de afdeling Project Engineering (PE) van de Directie Materiële Instandhouding (DMI).

PE is verantwoordelijk voor onder meer het technische ontwerp en de engineering van modificatieprojecten. “Om modificaties op schepen uit te voeren, heb je heel veel verschillende soorten techniek nodig”, zegt hoofd PE André Tijsen. Voor ieder radertje binnen DMI is in zijn ogen een aparte techneut nodig. Daarom zijn de 200 verschillende installatiemanagers volgens hem geen overbodige luxe. “Wij zijn als het ware de spin in het web voor elk modificatieproject op techniek-gebied.”

4 mensen aan een bureautafel met daarop een koffer en scanapparatuur.
André Tijsen (links), Danique Verlaeck (tweede van links) en Daniël Adriaansen (rechts) behoren tot het kernteam dat zich bezighoudt met ShipView.

Intrede van 3D-modellen

“Wij kochten 7 jaar geleden een scanner om ruimtes van schepen in te scannen, omdat het tekenpakket daarvan onvolledig was”, start Tijsen zijn betoog rond ShipView. “Dat lukte alleen niet, want een scanner werkt met een laser die 1 miljoen puntjes per seconde uitzendt. Dat resulteerde in scandata die een soort slechte, onbruikbare foto opleverden. Daarom bepleitte IMEC – een dienst van sub-sectie PE, met de ambitie de gehele vloot digitaal in beeld te brengen – de aanschaf van 360-graden camera’s. “Daarnaast zochten we naar een programma waarmee we als het ware door een schip heen zouden kunnen navigeren”, licht Tijsen toe. “Waarbij je het gevoel hebt dat je aan boord loopt. Dat leidde tot de geboorte van ShipView.”

André Tijsen staat met gespreide armen voor een beeldscherm.
André Tijsen doceert op het ‘Holodek’, een speciale ruimte om 3D-informatie interactief te presenteren aan grotere groepen. Engineers hoeven dankzij de nieuwe installatie niet meer daadwerkelijk op een schip te komen om ruimtes te bekijken en aanpassingen te bespreken.
Brildragende man in streepjeshemd is aan bureautafel in gesprek met andere mensen. Op de achtergrond staat een klok.
Daniël Adriaansen is de geestelijk vader van de 3D-scanning en startte in 2016 met de allereerste scanner.

Dienjaarmatrozen fotograferen

In zijn zoektocht naar mensen die de ruimtes binnen de schepen zouden kunnen fotograferen, klopte Tijsen aan bij het Stagebureau van de marine. Dat bureau stelde voor om hiervoor Dienjaarmatrozen in te zetten. Sinds 3 maanden gaan zij aan boord van schepen om foto’s te maken en deze vervolgens in de database te zetten. Project Engineering heeft tot nu toe 2 schepen helemaal gefotografeerd en in ShipView gezet. Inmiddels is ook de opdracht binnen voor een volgend schip.

Een praktisch punt: hoewel DMI de meeste schepen zelf onderhoudt, wordt het werk aan de grootste schepen uitbesteed. Mocht daarbij onverhoopt schade ontstaan, dan is aan de hand van eerdere ShipView-beelden aan te tonen hoe de oorspronkelijke situatie was. ShipView heeft dus ook een bewakings- en beveiligingsfunctie.

Eén team, meerdere taken

Binnen het PE-team van Tijsen wordt Daniël Adriaansen gezien als de geestelijk vader van 3D-scanning bij DMI. Hij startte in 2016 met de allereerste scanner. Na een moeizame start – omdat scans moeilijk verwerkbaar waren en de omgang met data ingewikkeld – viel zijn oog op 3D-fotografie. Tijsen en Adriaansen waren al bekenden van elkaar vanwege hun gezamenlijke innovatieve honger. In 2018 kreeg die synergie gestalte in een samenwerking. Inmiddels bestaat het team uit 4 kernleden. “Naast Daniël, die vooruitkijkt en innovatief denkt, is er onze ‘wizzard’ Marc Hamburger, die alle (on)mogelijkheden inschat. Danique Verlaeck ten slotte is opgeleid als industrieel productontwerper en weet veel van 3D-visualisatie. Zij fungeert als coördinator en begeleidt tevens de Dienjaarmatrozen en stagiairs.”

x
Project Engineering heeft tot nu toe 2 schepen helemaal gefotografeerd en in ShipView gezet.
Een marineschip ligt aan de kade in Den Helder.