08

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 6

Zr.Ms. Van Amstel 30 jaar jong

Tekst LTZ 2OC Joelle Hoeksma/bewerking: LTZ 2OC (SD) Joost Margés
Foto SM Aaron Zwaal

M-fregat nog steeds graag geziene gast en geliefd bij bemanning

Natuurlijk is een schip na 30 jaar operationeel in de laatste fase beland en natuurlijk ligt er een flashy en uiterst innovatieve opvolger op de tekentafel, maar schrijf het Multipurpose (M)-fregat Zr.Ms. Van Amstel nog niet af! Het schip dat met name gespecialiseerd is in onderzeebootbestrijding, is in menig NAVO-vlootverband nog immer een graag geziene gast. Hoe kijken de opvarenden er zelf eigenlijk tegenaan?

Commandant KLTZ Wilco Faber: ‘De Van Amstel loopt nog steeds voorop’

“Ondanks dat het schip inmiddels al 30 jaar operationele inzet achter de rug heeft, wordt ze nog steeds operationeel tot in het hoogste geweldsspectrum ingezet. Het feit dat ze een jonge bemanning heeft houdt het schip ook jong en energiek. De M-fregatten zijn destijds goed ontworpen en door de jaren heen is een groot aantal sensoren en wapensystemen vernieuwd. Daardoor loopt de Van Amstel op het gebied van onderzeebootbestrijding nog steeds voorop met haar gesleepte Low Frequency Active Passive Sonar-systeem (LFAPS). Ook de goede radar en Forward Looking Infrared-camera dragen bij aan het succes, net als de NH90-boordhelikopter met al zijn sensoren. Daarnaast beschikken onze mensen over veel kennis en kunde. De afgelopen maanden is het schip ingezet binnen de Very High Readiness Joint Task Force van de NAVO en tijdens diverse oefeningen heeft ze wederom bewezen een geduchte onderzeebootbestrijder te zijn.”

KLTZ Wilco Faber.

‘De bemanning steekt proactief de handen uit de mouwen om het schip in vorm te houden’

“In nauwe samenwerking met de Directie Materiële Instandhouding onderhoudt ook de bemanning het schip. Door het ‘eigenaarschap’ zo laag mogelijk in de interne organisatie te beleggen, voelt eenieder zich verbonden met datgene waarvoor hij of zij verantwoordelijk is. De bemanning is trots op haar Van Amstel en steekt proactief de handen uit de mouwen om het schip op alle vlakken in vorm te houden en zelfs na 30 jaar nog steeds te verbeteren. Het mooiste vind ik nog wel dat ik dagelijks mag werken met een top-bemanning – professioneel en supergezellig – die op het hoogste niveau binnen de NAVO bijdraagt aan veiligheid op en vanuit zee. Gezamenlijk gaan we het avontuur aan en beschermen we wat ons dierbaar is. Dat doet er toe en geeft een goed gevoel.”

Dankzij de LFAPS loopt de Van Amstel voorop in onderzeebootbestrijding.

Specialist Voortstuwing SGTTD Nick: ‘We zorgen tóch dat iets weer werkt, zodat we operationeel kunnen blijven’

“Als sergeant Technische Dienst (TD) Voortstuwing ben ik verantwoordelijk voor het voorstuwingpark op de Van Amstel, samen met de leidinggevende majoor, een andere sergeant en de korporaals en matrozen. Mijn specialisatie is de elektriciteits-kant; denk daarbij aan de sensoren van de systemen. Ik werk al sinds 2016 op de Van Amstel. Heb dus ook de laatste Westreis meegemaakt en vele andere vaarperiodes. Ook tijdens het laatste groot onderhoud en het daaropvolgende opwerktraject zat ik al aan boord. Omdat de systemen steeds opnieuw worden vervangen, blijft alles draaien en blijven wij up-to-date. Denk bijvoorbeeld aan de separator, die de brandstof reinigt, de lenswaterreiniger en de drinkwater-unit. Alles is nu veel schoner, dus comfortabeler. Wat ook helpt, is onze can do-mentaliteit. Soms hebben we sommige onderdelen niet meer, maar zorgen we tóch dat iets weer werkt, zodat we operationeel kunnen blijven. Dan pakken we het later in een haven wel aan zoals het hoort en/of we krijgen daar de onderdelen geleverd die we nodig hebben."

SGTTD Nick.

‘Geen dag is hetzelfde en iedereen houdt het schip mooi in bedrijf’

“Dat we zo goed zijn in onderzeebootbestrijding, komt voornamelijk door de LFAPS. En doordat de Van Amstel vanwege bepaalde configuraties heel stil kan varen, waardoor een onderzeeboot het fregat veel moeilijker hoort aankomen. Wat ook helpt is dat veel personeel bij de Onderzeedienst vandaan komt. Zij weten precies hoe een onderzeeboot een fregat bestrijdt en dat kunnen ze hier dan mooi andersom toepassen. Voor mij ‘maakt de bemanning het schip’. Het is hier altijd gezellig. Je hebt aan boord één Whalegang, dus je komt iedereen tegen en kan met iedereen een praatje en een grapje maken, bijvoorbeeld ook met de Logistieke Dienst of de officieren. Mensen komen net zo makkelijk bij ons in de Technische Centrale oplopen. Geen dag is hetzelfde en iedereen houdt het schip mooi in bedrijf.”

“Wat ook helpt, is onze ‘can do’-mentaliteit.”

‘Wat ik het mooiste aan boord vind, zijn alle verschillende werkzaamheden die je doet’

Jongste matroos MATR 3 ODND Chris: ‘Als je geen onderhoud pleegt, wordt het natuurlijk niks’

“Ik ben sinds april bij de Operationele Dienst Nautische Dienst (ODND) op de Van Amstel om mijn takenboek te doen. Bij de ODND zijn wij elke dag aan dek bezig om het schip supernetjes te houden. Vandaag hebben we bijvoorbeeld weer alles ge-tjet (geschilderd, red.). Als je geen onderhoud pleegt, wordt het natuurlijk niks. Voor mij is dit schip juist ’30 jaar jong’ omdat er heel veel onderhoud aan wordt gepleegd en omdat het schip veel vaart. Als je stilzit wordt het er niet beter op, maar dit schip is heel operationeel. Wat ik het mooiste aan boord vind, zijn alle verschillende werkzaamheden die je doet. De ene dag ben je de hele dag aan het tjetten, de andere dag sta je het dek te schrobben. Je bent eigenlijk altijd van alles aan het doen en de bemanning is ook heel gezellig. Iedereen kan goed met elkaar overweg; dat houdt het leuk.”

MATR 3 ODND Chris.