Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Stil transportvliegtuig

De Amerikaanse luchtmacht financiert een zoektocht naar stille, autonome, hybride-elektrische vrachtvliegtuigen en heeft er twee op het oog.

Tijdens de Special Operation Forces Week in de Amerikaanse stad Tampa (Florida) presenteerde de Amerikaanse start-up Whisper zijn hybride-elektrische modellen: de CLA (Collaborative Logistics Aircraft) Light en de CLA Heavy. Beide varianten zijn uitgerust met Whispers eQ250 motoren. EQ staat in dit geval voor ‘extra quiet’ oftwel fluisterstil.

De CLA Light is een onbemand vliegtuig dat een maximale lading van 227 kilo tot over een afstand van 350 kilometer kan vervoeren. Dit toestel heeft genoeg aan een startbaan van 15 meter. Hoewel bedoeld voor vracht, kan de CLA Heavy mogelijk worden omgebouwd voor andere missies die stille vluchten vereisen, zoals het droppen van kleine eenheden militairen. Uitgerust met een 600-kilowatt-motor heeft dit hybride-elektrische vliegtuig een start- en landingsbaan van 90 meter nodig. De topsnelheid ligt op 375 kilometer per uur, met een maximaal bereik van 1200 kilometer en een lading van 1360 kilo. Whisper streeft ernaar om in 2027 met een prototype van de CLA Light te beginnen. (Foto Whisper)

Bron: Future Flight

Een ultrastil toestel wordt begeleid door een gewoon vliegtuig
Scheidingslijn

Kwartet landen gaat voor meer CV90’s

Zweden, Litouwen, Noorwegen en Finland slaan de handen ineen voor de gezamenlijke aanschaf van CV90-gevechtsvoertuigen.

Hoeveel en welke types van dit pantservoertuig worden besteld, is nog niet vastgesteld. Het zou om honderden voertuigen gaan.

De landen zijn momenteel bezig met het opstellen van een formele intentieverklaring voor het programma. Ze beschikken alle vier al over de CV90. Noorwegen wil een ​​nieuwe Finnmark Brigade uitrusten met de voertuigen, terwijl Litouwen van plan was twee nieuwe gemechaniseerde bataljons op te richten met CV90's. Daarnaast heeft Zweden de aan Oekraïne geleverde CV90's vervangen door de nieuwste CV9035 Mk III en Mk IV modellen. (foto US Marine Corps/sergeant Andy Martinez)

Bron: Armada International

Een Zweedse CV90 in het terrein

Thunder op wielen

Er is veel beweging in de artilleriewereld. Zo heeft Hanwha Defence (Zuid-Korea) het kanon van de beproefde pantserhouwitser K-9 Thunder (foto) geplaatst op een vrachtwagen.

Het concept, vorige zomer aangekondigd, vormt een reactie op de grote belangstelling voor houwitsers op wielen, zoals de Franse Caesar. Het biedt een snel alternatief voor gesleepte houwitsers, omdat ze een grotere mobiliteit hebben en dat zonder het enorme gewicht van een pantserrups als de Pantserhouwitser.

Het voertuig wordt vooralsnog geplaatst op de 8x8 K239L tactische vrachtwagen (Doosan DS), die ook wordt gebruikt als drager voor het Hanwha KTSSM-raketlanceersysteem. Het voertuig beschikt over een gepantserde cabine die beschermt tegen klein kaliberwapens en artilleriescherven. (Foto Hanwha)

Bron: MILMAG

De K9 Thunder in actie

Rafale M voor het eerst buiten Frankrijk

Materieel Mondiaal kondigde het in december al aan: India gaat nog eens 26 Rafales kopen, maar dan in de versie voor vliegdekschepen (Rafale M).

Vlak voordat de vijandelijkheden tussen India en Pakistan begonnen rond de betwiste provincie Kashmir, is de overeenkomst getekend. De plechtigheid zou aanvankelijk plaatsvinden tijdens het bezoek van de Franse minister van Defensie, Sebastien Lecornu, maar dat is uitgesteld. Nu gebeurde het digitaal, op afstand.

Samen met de 36 vliegtuigen die al in dienst zijn bij de IAF (Indian Air Force), brengt deze overeenkomst het totale aantal vliegtuigen van de Indiase Rafale-vloot op 62. De Indiase marine is de eerste buitenlandse gebruiker van de Rafale Marine. (foto Marine Nationale)

Bron: The Avionist

Een Franse Rafale M vertrekt van vliegdekschip De Gaulle

Meer Virginia-klasse

General Dynamics Electric Boat heeft een grote vis binnengehaald. Het bedrijf mag twee extra nucleair aangedreven aanvalsonderzeeboten van de Virginia-klasse bouwen.

Daarvoor ontvangt het bedrijf het lieve sommetje van €11,5 miljard van het Amerikaanse Ministerie van Defensie. Dat kan met diverse subcontracten nog eens oplopen tot €16 miljard.

Behalve de bouw van de onderzeeër zelf, omvat de financiering investeringen om de productiviteit op scheepswerven te verhogen en de toeleveringsketen te versterken. Op de foto van de US Navy is USS New Hampshire te zien voor de kust van Schotland.

Er is meer nieuws van onder het wateroppervlak: admiraal Ercüment Tatlıoğlu, de commandant van de Turkse zeestrijdkrachten, heeft gemeld dat Turkije de eerste stap heeft gezet naar de bouw van een kernonderzeeër.

Ondertussen heeft Singapore twee extra onderzeeboten van de 218SG-klassse besteld bij thyssenkrupp Marine Systems (tkMS). Met de nieuwe boten van de Invincible-klasse groeit de onderzeevloot naar zes stuks.

Bron: Armyrecorgnition.com/Turkdef

USS New Hampshire voor de Schotse kust

Lichte torpedo voor in de Oostzee

Saab heeft een order ontvangen van de Zweedse Defensie Materieel Oranisatie FMV voor de levering van Saab Lightweight Torpedoes (SLWT) en torpedobuizen.

De orderwaarde bedraagt ​​ongeveer €1,2 miljoen en de leveringen starten in 2026. De Saab Lightweight Torpedo, door de Zweedse strijdkrachten Torped 47 genoemd, is primair bedoeld voor gebruik vanaf onderzeeboten en oppervlakteschepen. De SLWT is ook voorbereid voor integratie in helikopters.

Het is de tweede order van Zweden voor de SLWT;  de eerste leveringen aan FMV starten in 2022. De torpedo is speciaal ontwikkeld voor in de Oostzee, met zijn ondiepe water en complexe bodem. Dit stelt hoge eisen aan de lokalisatie en identificatie van onderzeeboten, evenals aan de navigatie van het explosief.

Bron: SAAB

Een lichte torpedo van Saab verlaat de torpedobuis

Toch geen vliegdekschip?

De Zuid-Koreaanse marine ziet mogelijk af van de bouw van een licht vliegdekschip. In plaats daarvan begint de zoektocht naar een nieuw te ontwerpen multifunctioneel commandoschip. Die is dan gericht op het herbergen van onbemande lucht- (UAV's) en oppervlaktevaartuigen.

Het vliegdekschipprogramma begon in oktober 2019. Toen kreeg Hyundai Heavy Industries (HHI) een contract voor de bouw van een nieuw amfibisch aanvalsschip, iets groter dan de bestaande Dokdo-klasse Landing Platform Helicopter (LPH)-schepen.

Dat veranderde in een concept voor een licht vliegdekschip van 30.000 ton, ontworpen voor gevechtsvliegtuigen met korte start en verticale landing (STOVL), zoals de Lockheed Martin F-35B.

Het beoogde vliegdekschip van de CVX-klasse zou 260 meter lang en 40 meter breed worden en de ingebruikname stond voor 2033 gepland. In augustus 2020 is Zuid-Korea daarom de aanbestedingsprocedure begonnen voor STOVL-toestellen, met sterke aanwijzingen dat de F-35B de voorkeur had. De luchtmacht van de Republiek Korea (ROKAF) heeft al veertig F-35A's in gebruik.

Bron: Aerotime

Deze beoogde CVX-klasse komt er mogelijk niet

Bohdana cruciaal

Oekraïne voert de productie van de S22 Bohdana houwitsers flink op naar zeker twintig stuks per maand. 

De Bohdana is een door Denemarken gefinancierde, maar in eigen land geproduceerde, gemotoriseerde houwitser met een Navo-standaard 155 mm kanon. Oorspronkelijk was die gemonteerd op het 6×6 vrachtwagenchassis KrAZ-63221. Inmiddels zijn er ook varianten op het chassis van de MAZ, Tatra 815-7 en Tatra Phoenix.

Aan het begin van de oorlog telde het land vrijwel uitsluitend voormalige Sovjettypes voor de artillerie. Sindsdien is het gebruik ervan afgenomen. Niet alleen vanwege materiële verliezen, maar ook door de afname van de munitievoorraden en de beperkte aanvoer.

Door de inzet van stukken uit voornamelijk NAVO-landen, zijn er wel meer mogelijkheden, maar het betreft een breed scala aan beschikbare types zoals ‘onze’ Pantserhouwitser de Caesar (Frankrijk). De Bohdana brengt meer eenheid bij de stukken.

Bron: Army Technology

De Bohdana in actie

Te snel gezonken

Een gezamenlijke militaire oefening van de Amerikaanse en Filipijnse marine is op een ongebruikelijke manier op een gedeeltelijke mislukking uitgedraaid.  

De BRP Miguel Malvar, een 81 jaar oud schip (links op de foto) had bij een oefening door Amerikaanse F-18-gevechtsvliegtuigen tot zinken moeten worden gebracht. Zo ver kwam het niet. De voormalige USS Brattleboro, al ingezet tijdens de Tweede Wereldoorlog, zonk voortijdig.

Het schip, in 2021 aan de kant gelegd door de Filipijnse marine, bleek niet bestand tegen de zware weersomstandigheden in de Zuid-Chinese Zee. Terwijl het naar zijn locatie werd gesleept, ten westen van het noordelijke eiland van de Filipijnen, maakte het te veel water. Het schip zonk uiteindelijk niet ver van de plek waar het later die dag had moeten worden beschoten met antischeepsraketten, bommen en boordkanonnen. (foto US Navy/Gregory Harden)

Bron: BNR

De voormalig USS Brattleboro boven water toen alles nog goed was.

Amerika stopt Booker-programma

De US Army heeft het M10 Booker-programma stopgezet. Staatssecretaris Dan Driscoll maakte dit onlangs bekend. 

Het nieuwe pantservoertuig moest directe vuursteun bieden aan de infanteriedivisies. De kosten, het gewicht, het ontwerp, maar ook ‘een slecht onderhandeld onderhoudscontract’ noemde Driscoll als redenen voor het besluit.

Het project was vanaf het begin controversieel. Er was behoefte aan vuursteun voor de Infantry Brigade Combat Teams (IBCT) met een voertuig dat net even lichter en mobieler is dan een tank. General Dynamics Land Systems kreeg uiteindelijk de opdracht. De bestelling besloeg 504 voertuigen. Daarvan zijn er inmiddels zo’n tachtig geleverd. Het belangrijkste wapen van de M10 is een M35 105mm kanon.

De M10 Booker is vernoemd naar twee Amerikaanse militairen: soldaat Robert D. Booker, die postuum de Medal of Honor ontving voor zijn acties in de Tweede Wereldoorlog, en sergeant Stevon A. Booker, die postuum het Distinguished Service Cross ontving voor zijn acties tijdens Operatie Iraqi Freedom. (Foto Mark Schauer)

Bron: Forces News

De M10 Booker tijdens de proeven

Wapenwedloop in Noord-Afrika

De Algerijnse luchtmacht heeft vanaf vliegbasis Oum Bouaghi de eerste operationele training met het Sukhoi Su-35S gevechtsvliegtuig uitgevoerd.

In 2018 tekende de luchtmacht een contract voor 24 van deze geavanceerde Super Flankers. Met een topsnelheid van meer dan Mach 2 en een bereik van ongeveer 1500 kilometer is het een flinke verbetering ten opzichte van de oudere toestellen. De MiG-29, de Su-24 en de Su-30MKA's die al de ruggengraat van de vloot vormen.

Het plaatst Algerije in een sterkere positie ten opzichte van buurlanden, zoals rivaal Marokko waar Amerikaanse F-16’s vliegen. Dat land heeft echt alweer een oogje op de F-35. Dat voedt geruchten dat Algerije die wapenwedloop wil beantwoorden met de aanschaf van de stealthy Su-57.

Op de foto een onderschepping van een Russische Su-35S en een Tu-95 Bear bij Alaska.

Bron: Military Watch Magazine

+Een Su-35 maakt een gevaarlijke manoeuvre langs een Amerikaans vliegtuig