Hoe handel je als marechaussee in het heetst van de strijd? In deze rubriek vertellen collega’s over een bijzonder moment dat ze hebben meegemaakt. Een moment waarbij het er echt op aankomt.
Het lijkt een normale werkdag, die begint met een briefing. Maar hij eindigt in een achtervolging in Kerkrade, waarbij de auto van de verdachten over de kop slaat. In het voertuig blijken maar liefst 6 mensen te zitten. Ook worden er onder andere alarmpistolen, messen en verdovende middelen aangetroffen. 20 maart 2025 wordt een dag om niet snel te vergeten voor wachtmeester-1 Xyendi van het Grensoverschrijdend Politie Team (GPT) van de Brigade Limburg.
Kun je ons eens meenemen naar die bewuste dag?
“Die begon vrij rustig met een briefing. Vervolgens haalden we onze Duitse collega’s op, want we rijden altijd met z’n tweeën. Tegen het einde van de dienst kregen we een bericht vanuit de Duitse douane dat een auto zich had onttrokken aan een controle. Het voertuig was met hoge snelheid richting Nederland gereden. De Duitsers zetten een achtervolging in, maar raakten het voertuig onderweg kwijt. Wij zijn vervolgens op zoek gegaan.”
Wat gebeurde er toen jullie de auto zagen?
“We maakten hier melding van en vroegen er via de meldkamer voertuigen bij, omdat de inzittenden zich al eerder hadden onttrokken aan een staandehouding. De bestuurder vertoonde afwijkend rijgedrag door slingerend te rijden en op het laatste moment via het puntstuk de afrit te nemen. Ook reed hij door rood. We gaven een stopteken, maar de bestuurder verhoogde de snelheid. De achtervolging begon.”
Hoe ging die achtervolging in z’n werk?
“Ik denk dat dit de kortste achtervolging van mijn leven was. Al met al duurde deze maar zo’n 3 minuten denk ik. De auto ging vol gas en vloog nog net niet uit de bocht. Voor mij was al snel duidelijk dat we te maken hadden met een niet al te bedreven bestuurder. Reden genoeg om niet te dicht op het voertuig te rijden. Op een gegeven moment kwamen we bij een rotonde uit waar hij midden op de weg stopte. Daar zag je al duidelijk dat de man de weg niet kende, want hij sloeg rechtsaf en reed daardoor tegen het verkeer in. Hij moest uitwijken voor een andere auto en raakte een wegverhoging. Door die manoeuvre sloeg hij over de kop.”
Wat deed je op het moment dat de auto op z’n kop lag?
“In eerste instantie wil je iedereen in het voertuig houden, maar ze kunnen ook wat opgelopen hebben door de klap. We maakten het voertuig open, terwijl de handen van de inzittenden zichtbaar waren. Het belangrijkste blijft je eigen veiligheid en die van je collega’s. We haalden iedereen uit het voertuig en zorgden ervoor dat ze op hun buik gingen liggen. Vervolgens keken we of er gewonden waren en of er een ambulance nodig was.”
Er bleken maar liefst 6 mensen in de auto te zitten. Wat dacht je toen je dat zag?
“Eerst had ik dat niet door, want je bent gewoon aan het werk. Maar zodra de situatie iets rustiger was, dacht ik wel: oh, 6 mensen. Het was een gewone personenauto, die is niet voor 6 man gemaakt.”
Je haalde de bestuurder als laatste uit het voertuig. Wat trof je bij hem aan?
“Hij droeg werkhandschoenen, dus dat creëerde voor mij al een bepaald beeld. Daarnaast reageerde hij nauwelijks op wat ik zei. Toen hij op zijn buik lag en ik hem omdraaide, zag ik direct een mes in zijn broeksband. Ik heb me gelijk daarop gefocust en dat mes verwijderd. De verdachte gaf zelf aan dat hij nog een mes bij zich had, dus begon ik met fouilleren. Op een gegeven moment vond ik een voorwerp dat leek op een revolver. Dan wordt iedereen nog wat scherper. Toen er versterking kwam, hebben we ze allemaal gefouilleerd en het voertuig doorzocht. We troffen daar nog een wapen aan. In het begin ga je uit van 1 verdachte die wegrijdt, nu zijn het er opeens 6. Want van wie is dat wapen in de auto? Ook vonden we nog verdovende middelen. Na kort overleg met de Officier van Dienst (OvD) besloot ik om alle 6 de inzittenden aan te houden. Dus ja, een kleine casus werd opeens groot. Je begint met een achtervolging en dan tref je opeens wapens en drugs aan.”
Hoe kijk je terug op de achtervolging en de aanhoudingen?
“Deze mensen hadden geen idee wat ze aan het doen waren, dat bleek al direct bij die eerste bocht. Je ziet echt wel of iemand een beetje kan sturen of niet. De bestuurder bracht anderen in gevaar, dus we wilden hem zo snel mogelijk langs de kant hebben. Het geeft een tevreden gevoel dat we 6 mensen hebben aangehouden en wapens en verdovende middelen in beslag hebben genomen. Na afloop zijn we even rustig met elkaar gaan zitten en hebben we de casus doorgesproken. Dat is altijd belangrijk om te doen. Ik ben zelf vrij flexibel en blijf gelukkig niet lang zitten met een situatie als deze. Je staat even helemaal op scherp, maar daarna kan ik het weer laten gaan.”
Ben of ken jij een collega die iets bijzonders heeft meegemaakt tijdens de dienst? Een moment waarbij ‘het erop aankwam’? Laat het ons weten via kmarmagazine@mindef.nl.