NH90’s nemen deel in NAVO-oefening Nordic Response

x
Leestijd: 4 minuten

Opereren in arctische omstandigheden vraagt iets anders van een helikopterbemanning dan in Nederland. Om te laten zien dat Nederland ook in het uiterste noorden van de wereld paraat staat, was daar vorige maand de aftrap van Steadfast Defender. Deze grootste NAVO-oefening sinds de Koude Oorlog duurt tot en met mei. Hieraan doen alle 32 NAVO-lidstaten mee met in totaal 90.000 troepen. Boven de Poolcirkel gaven onder meer twee Nederlandse NH90-maritieme gevechtshelikopters acte de présence. Kijk in deze fotoserie naar de prachtige beelden.

Tekst: kapitein Joris van Duin | Foto’s: Zaïro Petronilla

Een vliegdekofficier begeleidt het opstarten van een NH90 op het vliegdek van Zr.Ms. Karel Doorman.
Nederland nam deel aan het arctische deel van Steadfast Defender, Nordic Response genaamd. Naast onder meer achthonderd militairen, Zr.Ms. Johan de Witt en Zr.Ms. Karel Doorman waren ook twee NH90’s van de partij. De Doorman was hun uitvalsbasis.
Een NH90-maritieme gevechtshelikopter stijgt op vanaf Zr.Ms. Karel Doorman.
Off we go! Een van de NH90’s is onderweg om samen met helikopters van andere schepen te trainen. Vanaf een marineschip vliegen vraagt overigens heel wat extra’s van de boordvliegploeg. Nog net te zien is dat de crew met lijn vastzit, om te voorkomen dat iemand overboord slaat en niet meer te vinden is.
Een bemanningslid met beschermende kleding in de deuropening van een NH90.
Koud? Absoluut! Maar vliegend of taxiënd met open deur maakt het nog vele graden kouder. Beschermende kleding, waaronder een gezichtsmasker, is dan ook essentieel voor cabinepersoneel van de NH90.
Twee helikopters vliegen met op de achtergrond door ondergaande zon verlichte, besneeuwde heuveltoppen.
Vliegen ver boven de Poolcirkel brengt ook wat voordelen met zich mee. Voor het oog dan toch. De fjorden, oceaan en besneeuwde, steile heuvels zijn haast een kunstwerk op zich. Zeker als de ondergaande zon deze twee Britse Wildcats verlicht.
Een Wildcat staat klaar om op te stijgen vanaf Zr.Ms. Karel Doorman met in de lucht het noorderlicht zichtbaar.
Over indrukwekkend gesproken… De bemanning van deze Britse Wildcat viel met de neus in de boter. Want zeg nou zelf: wie zou nou niet willen vliegen terwijl het immer fascinerende noorderlicht in de lucht danst?
Een Britse Merlin, een Nederlandse NH90 en een Britse Apache vliegen in formatie.
Tijdens Nordic Response stond samenwerken centraal. Niet allen te land en ter zee, maar zeker ook in de lucht. Voor en achter de Nederlandse NH90 vliegen een Britse Royal Navy Merlin HC.4 (voor) en Army Air Corps Apache (achter) in formatie.
Met op de achtergrond twee Britse Merlins taxiet een C-130 op vliegbasis Bardufoss.
Tegelijk met Nordic Response werkt een team van zo’n 30 militairen van 336 Squadron een eigen oefening af: Joint Arctic Training. Met op de achtergrond twee Britse Merlins taxiet een C-130 op ‘thuisbasis voor een week’ Bardufoss. Oefendoelen zijn laagvliegen in bergachtig gebied overdag en ’s nachts en airdrops van materieel en personeel.
Een Nederlandse NH90 vliegt boven een besneeuwd bosgebied.
Behalve bepaalde vliegformaties, zoals hier te zien is, trainden de helikopters ook op zogenoemde white outs. Hierbij landt de helikopter op een besneeuwde ondergrond, waardoor de sneeuw opstuift en het zicht voor de vlieger bemoeilijkt.
Een nachtfoto van een NH90 met groene en rode lampen en een vliegdekofficier met lichtgevende bakens in zijn hand.
Om de NH90 zichtbaar te maken aan de vliegdekofficier (links) heeft de helikoper zijn verlichting aan. Omgekeerd heeft de vliegdekofficier light sticks om zichtbaar te zijn voor de helikopterbemanning.
Een Britse Wildcat is klaar voor vertrek van Zr.Ms. Karel Doorman en de boordvliegploeg loopt terug.
De NH90’s verbleven tijdens Nordic Response, net als een Britse Merlin HM1 en twee Britse Wildcats, op de Zr.Ms. Karel Doorman. De crew van een van de Wildcats is klaar voor vertrek.
Een Wildcat vliegt voorbij met op de achtergrond een besneeuwde berg.
Een Wildcat van het Army Air Corps vliegt weg van de Karel Doorman. De helikopter is overduidelijk een (moderner) familielid van de Lynx. Dat type is in Nederland juist door de NH90 vervangen.