07

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 01

Achter de schermen

…bij het Bureau Bijzondere Instroom

Liefst 168 collega’s gingen vorig jaar (opnieuw) aan de slag bij de organisatie via het Bureau Bijzondere Instroom. De groep bestaat voornamelijk uit herintreders en zij-instromers. In het eerste geval gaat het om collega’s die de dienst verlaten en weer terugkeren, in het tweede geval om personen die de overstap maken van een ander krijgsmachtdeel naar de Marechaussee.

Het Bureau Bijzondere Instroom, afgekort BBI, speelt een belangrijke rol het gebied van Human Resources. De relatief jonge club was in 2023 bij ongeveer een kwart van de aanstellingsopdrachten van de Marechaussee betrokken. Het gaat daarbij om nieuwe of terugkerende collega’s met rangen variërend van marechaussee-4 tot en met kolonel.

Kort samengevat draagt het bureau bij aan het rondkrijgen van de aanstellingsopdracht via irreguliere, militaire instroom. “Dit betekent dat deze instroom niet via het gebruikelijke proces van de afdeling Recruitment en Aanstelling van het Dienstencentrum Personeelslogistiek gaat”, verduidelijkt Thomas, hoofd van het Bureau Bijzondere Instroom. “We geven daarnaast ook advies en begeleiding bij maatwerktrajecten, bijvoorbeeld wanneer een burgercollega de overstap wil maken naar beroepsmilitair."

Meer weten over het Bureau Bijzondere Instroom? Scroll naar beneden!

Tekst: Nico Schinkelshoek | Foto’s: sergeant Sjoerd Hilckmann

Jonge club

Het team werkt vanaf het Haagse Plein Kalvermarkt Complex. In 2017 werd het Bureau Bijzondere Instroom opgericht. Nadat het bureau in 2021 ruim een jaar stil kwam te liggen, werkt er sinds ongeveer een jaar weer een groepje collega’s aan het behandelen van de bijzondere instroom. “Het was nodig dat het bureau terugkwam, met name vanwege de ontwikkelingen die de organisatie voorziet in de toekomst", vertelt Roxanne. “Denk aan de Persoonsbeveiliging Binnenland en de realisatie van het Militaire Politie-eskadron. Het is een onmisbare factor om op een andere manier instroom te realiseren dan via de gebruikelijke weg”, aldus de coördinator van het bureau.

Herintreders

Sommige collega’s zijn maar een half jaar weggeweest voordat ze terugkeren, anderen wel 10 jaar. “Ze missen op den duur de organisatiecultuur, werkinhoud en hun collega’s”, maken Thomas en Roxanne op uit de vele mails en telefoontjes die ze dagelijks ontvangen. Na ontvangst daarvan kijkt het team naar verschillende aspecten. Hoe lang is iemand weggeweest? Waarom is de persoon vertrokken? Wat heeft diegene bijvoorbeeld nodig om terug in dienst te kunnen treden? En wat zijn de behoeften binnen de organisatie? Het grote voordeel van herintreders is dat ze na een relatief kort traject weer aan het werk kunnen. De opleiding hebben ze immers al voltooid.

Dat iemand tijdelijk weggaat, kan ook iets positiefs opleveren. “We zien regelmatig dat mensen ergens anders mooie werkervaring opdoen of bijvoorbeeld toch die bachelor halen en dan graag terugkeren”, vertelt Roxanne. “Ook daar willen we maatwerk voor leveren. De ervaring die collega’s opdoen bij een andere organisatie kan voor ons belangrijk zijn. We kijken per situatie wat iemand opnieuw kan brengen”, vult haar collega Thomas aan.

Zij-instromers

Naast de herintreders zijn er dus ook de zij-instromers. Thomas: “We merken dat er veel interesse is van zij-instromers voor de Leergang Algemeen Opsporingsambtenaar, om bijvoorbeeld als wachtmeester aan de slag te kunnen gaan.”

Het grootste verschil met de herintreders is dat deze groep vaak nog een aanvullende opleiding moet volgen. En daar ligt soms een uitdaging. “We hebben doorlopend nieuw personeel nodig en zijn tegelijkertijd afhankelijk van de beschikbare opleidingsplekken. Het is puzzelen om voor iedere belangstellende een passende opleiding te vinden, maar dat maakt het werk ook leuk”, vertelt Thomas.

Regels en procedures

Met name aan het begin van het jaar en na de zomerperiode, wanneer mensen lijken na te denken over hun toekomst, loopt de mailbox van het bureau vol en staat de telefoon roodgloeiend. Hoewel het bureau voornamelijk werkt met herintreders, zij-instromers en soms maatwerk levert, moeten de collega's zich wel aan de bestaande regels en procedures houden. “We krijgen uiteenlopende verzoeken binnen en hebben ook te maken met bestaande regels en (sollicitatie)procedures bij het heraanstellen of overnemen van personeel”, vertelt Thomas. “We kunnen wel wat flexibeler zijn, maar geen regels veranderen”, benadrukt ook Roxanne.

Overal mensen nodig

Het leukste aan zijn werk vindt Thomas het feit dat hij breed binnen de organisatie werkt. “Bijna iedere afdeling heeft wel een vraag of een behoefte. We vinden het als organisatie erg belangrijk dat de juiste persoon op de juiste plek komt. Daar dragen wij aan bij.” Roxanne: “Als je iemand van het begin tot het einde kan begeleiden, diegene dan ergens terechtkomt en je later een dankbaar bericht stuurt, vind ik dat heel leuk.”

Wanneer iemand vertrekt, wordt overigens altijd gewezen op de mogelijkheid om reservist te worden. “Garantie op herintreden kunnen we niet geven, maar dat maakt het proces wel veel makkelijker en sneller.”

Een verzoek indienen kan via bijzondere.instroom.kmar@mindef.nl.