Tekst Evert Brouwer
Foto sergeant-majoor Gerben van Es

Het dak ging er letterlijk af op de De Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot voor de plaatsing van de nieuwe rijsimulator van de Boxer. Gebouw Londen, waar de YPR en CV90 al veel eerder een plek hebben gevonden, moest ervoor op de schop. Deze week is de simulator voor het nieuwe pantserwielvoertuig officieel in gebruik genomen. “Je zit met deze simulator akelig dicht tegen het ‘eggie’”, zegt projectleider Hans Garssen (DMO/JIVC).

x
x

De ervaring met de YPR- en CV90-simulatoren maakte de verwerving  voor de Boxer wel wat gemakkelijker. “Het is in feite een uitbreiding van het pakket dat we de chauffeurs kunnen aanbieden”, legt Garssen uit. Nog geen 2 jaar nadat contractmanager Paul Franke de wensen bij leverancier Rheinmetall neerlegde, staat de simulator er al. Samen met technicus Rob Nannes (JIVC) en toezichthouder Defensieleveranciers Klaas Veneberg (MATLOG) vormden Franke en Garssen het DMO-team rond de intrede van de Boxer-simulator. Instructeurs sergeanten-1 John van Gageldonk en Rob Hendriks en 2 ervaren chauffeurs leverden hun input als ervaringsdeskundigen. “Iedereen heeft zijn eigen waardvolle inbreng bij een project als dit. Het is mijn verantwoordelijkheid dat het geen Poolse landdag wordt tijdens die bijeenkomsten.”

x

Ziek

Het resultaat is een zogenoemde high fidelity mock-up, vertelt de projectleider. “Zodra je erin zit, waan je je meteen in de Boxer. Aan alle details is gedacht in het voertuig. Ook de beweging van het apparaat is natuurgetrouw. “Het gevoel van het contact met de weg is belangrijk. De beweging moet ‘matchen’ met de werkelijkheid. Toch gebeurt het nog regelmatig dat chauffeurs simulatorziek worden”, weet Garssen. 

x

Onbegrensd

De instructeur kan vanaf zijn station met het Learning Support Package alle mogelijke scenario’s tevoorschijn toveren. We hoeven niet te wachten op sneeuw of mist om de trainee een uitdagend parcours te bieden.” Volgens instructeur sergeant-1 Fred Box zijn de mogelijkheden onbegrensd. “Je laat de chauffeur in alle opzichten over zijn grenzen heen gaan. Daarmee leren ze meteen hoe ver je met dit voertuig kunt gaan voor je de weg op gaat. Dat geeft vertrouwen, want ze kennen de Boxer in feite al na deze opleiding.”

Complex

Die opleiding op de simulator duurt 1 week, waarin de kandidaten niet alleen complexe rijscenario’s krijgen voorgeschoteld, maar ook storingen aan de apparatuur en gewone pechgevallen. “Het is een meetmoment, meer niet. Iemand die slecht is op de simulator, hoeft nog geen slechte chauffeur te zijn”, weet Garssen.