Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 9

Nieuwe commandojeep op de pijnbank

Tekst Leo de Rooij
Foto MatLogCo

Het Korps Commandotroepen heeft onlangs het beoogde nieuwe Special Forces-voertuig gepresenteerd. Specialisten van de Defensie Materieel Organisatie (DMO), het KCT en producent Defenture hebben nauw samengewerkt bij de ontwikkeling en bouw van 2 testmodellen van dit Air Transportable Tactical Vehicle, dat een deel van de huidige Mercedes Benz 290GD terreinwagens moet gaan vervangen.

De nieuwe terreinwagen is inmiddels door de commando’s omgedoopt tot VECTOR, wat staat voor Versatile Expeditionary Commando Tactical Off Road. In de terreinwagen, die ook in een Chinook-helikopter kan worden vervoerd, zijn de ervaringen van recente en eerdere missies verwerkt: mogelijkheid tot extra bepantsering, veel ruimte voor bagage, extra vuurkracht door de plaatsing van een ringaffuit met een zware .50 mitrailleur of 40 mm granaatwerper, een lier, stoorzenders en ruimte voor extra radio’s. 

x

De VECTOR is eenvoudig te bedienen en onderhouden. “Die eenvoud is voor ons fundamenteel”, zegt KCT-commandant kolonel Jan Swillens.”Wij opereren onder de zwaarste geografische en klimatologische omstandigheden en zonder logistieke steun. De lat ligt bij ons daarom extreem hoog; we gaan voor een 10 en nemen geen genoegen met een 9½.”

x

Blik vooruit

Daardoor vormt dit project ook voor de DMO een grote uitdaging. De ontwikkeling van een dergelijk voertuig is geen sinecure. Het projectteam van techneuten, logistici en toezichthouders heeft hierbij ook nadrukkelijk de eindgebruiker betrokken. Teamleider kolonel Léon Jacobs: “Momenteel richt het team de blik vooruit naar de instroomfase van de voertuigen die volgt op de huidige testperiode. Wat moet de firma nog regelen voordat zij de productie kan opstarten en welke logistieke aspecten dient Defensie zelf nog in te richten?”  

Uitgebreid getest

Of de VECTOR aan het pakket van strenge eisen voldoet, wordt uitgebreid getest door specialisten van het Materieel Logistiek Commando/Techniek, beter bekend onder de oude naam Beproevingen. Zij testen de komende maanden twee proefmodellen, en die tests gaan heel erg ver. In 10 weken tijd 40% van de levensduur bereiken; ofwel gecontroleerd afraggen.

x

Dat gebeurt onder meer op de testbaan van DAF, waar een kasseienstrook een ware aanslag is op de degelijkheid van ieder voertuig. Trillen er geen zaken los, scheurt er niks af, blijft alles heel? Naast de degelijkheidstesten wordt een uitgebreid onderhoudsonderzoek uitgevoerd, vult beproevingsleider Martijn Visker aan. Ook wordt er tijdens de beproeving samengewerkt met andere kenniscentra binnen Defensie. Zo zijn er de schiettesten samen met het Kenniscentrum Wapens en Munitie en het inbouwen en testen van de radio’s door het LCW in Dongen. Verder is er de klimaatkamer, waar van minus 40 tot plus 71 graden wordt bekeken of alles wel naar behoren blijft werken.

x

Dimensies

In het oefenterrein test sergeant-majoor Peter Wijnschot (Operationele Beproevingen) veelal samen met de toekomstige gebruiker de terreinvaardigheid van het voertuig. “Haalt ‘ie de opgegeven hellingspercentages, voldoet de motor in extreem zwaar terrein, hoe houdt ‘ie zich bij doorwadingen, hoe voelt dat allemaal als je erin zit? Maar ook of het voertuig wegveilig is, makkelijk in de helikopter past, op een flatrack, wat zijn de dimensies, de wieldruk? Al dat soort zaken testen we uitgebreid en daar doen we verslag van. We willen namelijk wel dat de gebruiker straks iets goeds in handen krijgt.”

De komende maanden worden de twee testmodellen uitgebreid beproefd. Afhankelijk van die resultaten en mogelijke aanpassingen stromen de eerste van 50 SF-voertuigen dan medio 2015 in. De testfase wordt met veel interesse gevolgd door het Korps Mariniers en special forces uit o.a. België en Duitsland.