Tekst KAP Jaap Wolting
Foto SGT Hille Hillinga, KPL-1 Zadrach Salampessy

Luchtmobiele Brigade reageert flexibel op alarmering

11 Luchtmobiele Brigade wordt op de vroege ochtend na Pasen gealarmeerd in het kader van een training van de Very High Readiness Joint Task Force (VJTF). Deze NAVO-flitsmacht is een uitvloeisel van de top van vorig jaar in Wales, waar het ‘Readiness Action Plan’ werd aangenomen. De rode baretten krijgen de opdracht om binnen 48 uur op vliegbasis Eindhoven paraat te staan. 

Brigadegeneraal Kees Matthijssen spreekt zijn mannen als eerste toe: “Snel en flexibel militaire capaciteit op de been brengen; dat is wat de NAVO van ons vraagt. Wij trekken de kar voor de flitsmacht.” Na diverse briefings is het tijd voor het inboeken. Eigenlijk is het gewoon 1 grote controleronde, van security clearance tot paspoortgegevens en vaccinaties. “In principe ben je gereed om te gaan, maar besef dat je buiktyfusvaccinatie over 5 maanden verloopt!” krijgt een korporaal bij één van de stations te horen.
Binnen 2 dagen moet iedereen volledig uitgerust op het vliegtuig kunnen stappen. De interim-flitsmacht staat nog in de kinderschoenen. Reden genoeg om alle aspecten van supersnelle inzetbaarheid onder de loep te nemen. Daar hoort vuurkracht vanzelfsprekend ook bij. Als een rode baret op uitzending gaat, speelt de wapenkamer natuurlijk een essentiële rol.
In 2014 werd in Wales het ‘Readiness Action Plan’ aangenomen. Kern van het verhaal: maatregelen om snel, flexibel en slagvaardig te reageren op dreigingen aan de grenzen van NAVO-verdragsgebied. Dat kan dus best een aardig eindje vliegen zijn. Daarom zijn ze in Bathmen eveneens snel inzetbaar. De medewerkers op het complex dragen zorg voor de brandstof die de flitsmacht nodig heeft.
Militairen die stand-by staan voor de flitsmacht moeten binnen enkele dagen gereed zijn voor verplaatsing naar het inzetgebied, de voorhoede zelfs al binnen 48 uur. Nederland levert samen met Duitsland en Noorwegen in 2015 de gevechtskracht voor de interim-flitsmacht. Om de eerste paar dagen te kunnen overleven, krijgen de rode baretten onder meer water en voeding mee. Nóg een paar extra kilo’s in die toch al zware rugzak.
Op de Oranjekazerne in Schaarsbergen zijn gestroomlijnde acties het gevolg van de alarmering vlak na Pasen. Iedereen weet precies wat hij of zij moet doen zodat 200 militairen van diverse eenheden snel op het vliegtuig kunnen stappen. Het inpakken van de wapenkisten, gevolgd door het verzorgen van de juiste documentatie, is zoals altijd een essentiële en verantwoordelijke taak.
Als iedereen zijn uitrusting klaar heeft staan, zit het werk er nog niet op. Naast luchtmobiele infanteristen moet er natuurlijk ook een grote hoeveelheid materieel naar vliegbasis Eindhoven. Dat wordt vlot, beheerst en beheerd beladen en gaat vervolgens met een road move naar de lichtstad.
Voordat alle spullen daadwerkelijk het vliegtuig in rollen, komt KLu Cargo er aan te pas. De luchttransportspecialisten hebben hun handen vol aan de grote hoeveelheid spullen die 11 Luchtmobiele Brigade aanlevert. Het is goed om nu al samen te werken geven beide partijen aan. En in overleg is veel mogelijk, blijkt maar weer eens.
De rode baretten rijden met touringcars naar de vliegbasis. Vrijwel tegelijk arriveren de voertuigen met hun bagage. Als die zijn leeggehaald, is het inchecken geblazen, waarna de spits van de flitsmacht aan boord kan stappen naar haar bestemming. Aangezien dit een oefening is, blijft de kist aan de grond. De infanteristen tonen aan er binnen 48 uur te staan. Daar draait het om.