03

Dit artikel hoort bij: Landmacht 03

Logistiek: niet sexy, wel onontbeerlijk

Tekst Leo de Rooij
Foto SM Maartje Roos, Paris Hidden (video)

Bevoorrading en Transport Commando afgeslankt verder

Winst halen door te plannen vanuit schaarste. Dat is de belangrijkste uitdaging voor het nieuwe Bevoorrading en Transport Commando (B&TCo) uit Garderen, dat 14 april officieel wordt opgericht. “We moeten wel”, weet commandant kolonel Paul Elverding, “want straks gaan we hetzelfde werk doen met minder mensen en middelen. Bovendien willen we de inhuur van civiel transport terugdringen. 2015 wordt voor ons commando het jaar van de waarheid.”

Het B&T Commando is een samenvoeging van 100 en 200 Bevoorradings- & Transportbataljon plus de DVVO-compagnie. “De bataljons waren qua taken deels overlappend, deels aanvullend met ieder een eigen overhead. De DVVO-cie was belast met het zogenaamde ‘witte’ vervoer (vredesvervoer, red.). In het nieuwe commando brengen we alle logistieke capaciteiten voor wegvervoer in Nederland en buitenland afgeslankt samen. Want laat er geen misverstand over bestaan: het terugdringen van circa 250 functies in dit logistieke speelveld was een keiharde opdracht.”

Geen snoepwinkel

Momenteel wordt er te weinig vanuit schaarste gedacht en gepland. De nieuwe commandant B&TCo trekt de vergelijking met het kind in de snoepwinkel. “Dat stapelt zijn handen vol snoep en komt er pas bij de kassa achter dat het maar 2 euro te besteden heeft. Je kunt ook van tevoren aangeven wat er beschikbaar is, om vooraf de keuzes te beïnvloeden, teleurstelling te voorkomen en werklast te verminderen. Adviseren en keuzes maken aan de voorkant, waarbij het schaarse geld steeds meer leading wordt. Daarnaast vaste procedures voor aanvang en afwikkeling van oefeningen, waardoor inhuur van civiel materiaal wordt beperkt. Niet meer automatisch een dieplader van 2.500 euro inhuren omdat er die dag even geen militair transport beschikbaar is. Is het echt zo erg om een dagje te wachten? Dat vraagt van ons extra inspanning in het beter adviseren van de klant, dat realiseer ik me terdege. Maar we kunnen niet anders, die overtuiging wil ik bij onze klanten echt tussen de oren krijgen.”

Kolonel Elverding noemt enkele speerpunten. “Combineren van effectiviteit en efficiency, dat is waar het bij wegvervoer om draait. Geld is schaars. Je kunt wel alles overal keurig op tijd afleveren, maar als het daarmee de capaciteiten uitput en onbetaalbaar wordt, houdt het een keer op. Een tweede speerpunt is weten wat we vervoeren, om daarmee de beladingsgraad te bepalen en zo mogelijk te verhogen. Het gaat uiteindelijk om de prijs per pallet, niet de hoeveelheid kilometers. En ten derde moet het B&TCo een goede balans vinden tussen de inzet van mensen en middelen. Anders gezegd: werken de plannen van de tekentafel ook in de prakijk?"

Oefening of ernst-inzet, schietserie of missie, zonder logistiek staat alles stil. Niet sexy, wel hard nodig! Wie zijn de mensen die ervoor zorgen dat wij ons werk kunnen (blijven) doen? We zetten er een paar in de spotlights. 

B&TCo

Naam: soldaat-1 Liselot Brunnekreef | Functie: chauffeur Scania-wissellaadsysteem (WLS)

Na het afleveren van haar vrachtje munitie op baan 8 maakt Liselot, tenger, begin 20 nog even tijd voor een praatje met de klant. In dit geval korporaal Jorik van Leeuwen, die voor de Bravo-compagnie van 45 Pantserinfanteriebataljon de scherpe munitie in ontvangst neemt, telt en verdeelt over de gereedstaande CV90’s.

Liselot rijdt nu 4 jaar voor 210 Transportcompagnie en is eigenlijk altijd bezig. “In de logistiek is het sowieso hollen of stilstaan en dat ligt me wel. Dit jaar al veel ritten naar het buitenland gehad, met een heel afwisselende lading. Ik wilde graag een baan met andere meiden en dan kom je al gauw uit bij de logistiek. De onderlinge sfeer is erg goed. Er is veel humor en dat maakt het werk leuk. Het is ook een dankbare functie: wij maken altijd mensen blij omdat we spullen komen brengen die ze nodig hebben. Dus we worden overal met open armen ontvangen. Maar nu moet ik er echt weer vandoor, er liggen nog een paar vrachtjes te wachten. En ze willen allemaal beginnen met knallen…”

B&TCo

Naam: adjudant Rob Kregting | Functie: hoofd Planning & Control

Adjudant Rob heeft de belangrijke taak om alle vraag en aanbod op elkaar af te stemmen. “We vormen daarmee een onmisbare schakel van en naar Nederland voor klassen 1 t/m 5: voeding, reservedelen/tenten, brandstof en munitie. Wij zorgen ervoor dat het Voorraadcentrum (VC) opgetopt blijft en het VC regelt dat de eenheden bevoorraad blijven. Ons werk begint meestal zo’n 13 weken voor elke oefening als we met de eenheden rond de tafel zitten om alles door te spreken. Dat kost nou eenmaal veel tijd. Ook regelgeving legt extra druk op het werk, vooral bij munitie speelt dat. In de nieuwe situatie moeten we straks hetzelfde werk doen met minder mensen. Dat betekent dat er meer taken bij de eenheden komen te liggen, dat zullen ze echt gaan voelen. Maar ze móeten wel meewerken, want één ding is zeker: zonder logistiek staat alles stil.”

B&TCo

Naam: sergeant Gerrit Jan de Vries | Functie: beheerder klasse 1

Vanuit het Voorraadcentrum zorgt sergeant Gerrit Jan dat de oefenende eenheden met een goed gevulde maag hun training kunnen afwerken. Als beheerder klasse 1 voeding/cadi (sigaretten, drank) zorgt hij met 11 man voor 1.944 hongerige militairen. Op het terrein draaien de aggregaten overuren om de koel- en vriescontainers aan de gang te houden. Loodsen staan volgestapeld met pakken koffie, cup-a-soup, toiletpapier en hagelslag. Klanten rijden af en aan. “Een militaire Sligro, dat is wel een goede benaming voor ons Voorraadcentrum. Alles wat de klant vooraf via een logistieke aanvraag klant (LAK) heeft besteld, komt via Bathmen naar het VC. 2 keer per week hebben we opvoer vanuit Nederland, zowel bevroren, gekoeld als houdbaar. Onze piekbelasting ligt in de ochtend en in de late middag. Met het inleveren van een dagelijkse logistieke wens (DLW) geven de eenheden aan wat ze dagelijks nodig hebben. Wij verzamelen dat, vullen een combi koel/vries flatrack en die rijdt naar de 6 kooklocaties die de diverse eenheden bedienen.”

De reorganisatie tot één B&TCo heeft gevolgen voor de werkwijze in het VC. “Het is een technisch verhaal, maar het komt erop neer dat we in de nieuwe opzet makkelijker 2 oefeningen tegelijk kunnen draaien en dat is nu lastig. Zoals het er naar uitziet, is de nieuwe opzet goed werkbaar, al ben ik wel blij met de extra handjes die we er tijdelijk bijgekregen hebben. 

B&TCo

Naam: korporaal Nicky van Rijn | Functie: commandant Degroupage

Bij de munitie-inname vergelijkt korporaal Nicky (links) zijn werk met de horeca. “De klant is koning, maar af en toe een beetje opvoeden kan geen kwaad.” Nicky en zijn 4 collega’s behandelen alles met munitieresten: verschoten, weigeraars, niet afgevuurd. “We tellen alles, kijken naar beschadigingen, mogelijk hergebruik of vernietigen. Het is geconcentreerd werk, na verloop van tijd gaat alles voor je ogen dansen. Dan pakken we een rustmomentje, even die ogen van de patronen af. De eenheden doen echt hun best om emballage en scherp te scheiden, maar soms glipt er wel eens iets tussendoor. Snap ik ook wel: hun core business is knallen, maar goed inleveren hoort daar toch ook echt bij.”

B&TCo

Naam: sergeant Rick Schiffelers | Functie: beheerder klasse 3

Klantgericht werken en een flexibele instelling. Dat zijn volgens sergeant Rick, beheerder klasse 3 (brandstof, olie, smeermiddelen) de belangrijkste vereisten bij het werken in de brandstofoverslag. “Elke oefening is weer anders, het terrein dicteert het brandstofverbruik. En dat merken we hier dagelijks bij de afgifte.” Belangrijkste uitdaging voor Rick en zijn 10 man? “Het bewaken van de kwaliteit. Water en brandstof gaan nou eenmaal slecht samen.”

Bekijk de video over de taken van het B&TCo: