Tekst Leo de Rooij
Foto Leo van Westerhoven, Dutch Defence Press, KPL-1 Zadrach Salampessy, Materieel Logistiek Commando
Nieuw terreinvoertuig commando’s
Betere bescherming, meer laadvermogen en een hoge mobiliteit. Combineer die eigenschappen in een eenvoudig te bedienen en onderhouden voertuig en je hebt het ultieme Special Forces-voertuig. Maak kennis met de Jeep die de commando’s altijd al hadden willen hebben: de VECTOR.
VECTOR staat voor Versatile Expeditionary Commando Tactical Off Road en is het beoogde nieuwe Special Forces-voertuig voor het Korps Commandotroepen (KCT). Specialisten van het KCT, de Defensie Materieel Organisatie (DMO) en producent Defenture hebben nauw samengewerkt bij de ontwikkeling en bouw van dit Air Transportable Tactical Vehicle, dat (een deel van) de huidige Mercedes-Benz 290GD terreinwagens moet gaan vervangen.
Swillens: 'Alleen het beste is goed genoeg’
Het voertuig
In het nieuwe voertuig zijn de ervaringen van recente en eerdere missies verwerkt: mogelijkheid tot extra bepantsering, veel ruimte voor bagage, extra vuurkracht door de plaatsing van een ringaffuit met een zware .50 mitrailleur of 40 millimeter granaatwerper, een lier, stoorzenders en extra ruimte voor radio’s. Voor hun operaties kunnen commando’s ook door helikopters worden gedropt in hun inzetgebied. Het nieuwe voertuig is daarom te vervoeren in en onder de Chinook-transporthelikopter. Vergeleken met de MB heeft het nieuwe voertuig meer laadvermogen en een betere terreinvaardigheid. Daarnaast is het eenvoudig te bedienen en te onderhouden.
Producent Defenture, een 100% Nederlands bedrijf, heeft de ervaringen die zijn opgedaan in tal van deelnames aan de Dakar-ralley in het nieuwe SF-voertuig verwerkt. “De zaak rijdend houden, zodat je altijd thuis kunt komen. Dat wil je in Dakar, maar ook als commando in een ver missiegebied. Daarom hebben we gekozen voor eenvoud. Zowel in ontwerp, bediening als onderhoud”, zegt Henk van der Scheer van Defenture trots.
'De testen gaan ver, heel erg ver'
De beproeving
2 voertuigen worden momenteel uitgebreid beproefd en aan de tand gevoeld door specialisten van het Materieel Logistiek Commando/Techniek, beter bekend onder de oude naam Beproevingen. En die testen gaan ver, heel erg ver. Adjudant Egbert Bomans van Degelijkheid legt uit: “In 10 weken tijd proberen we 40 procent van de levensduur te bereiken.” ‘Verdichten’ noemen ze dat zelf, maar in gewoon Nederlands heb je het dan eigenlijk over ‘afraggen’. “Maar dan wel gecontroleerd”, haast Bomans zich te zeggen.
Dat gebeurt onder meer op de testbaan van DAF, waar een kasseienstrook een ware aanslag is op de degelijkheid van ieder voertuig. Trillen er geen zaken los, scheurt niks af, blijft alles heel? Behalve de degelijkheidstesten wordt een uitgebreid onderhoudsonderzoek uitgevoerd, vult beproevingsleider Martijn Visker aan.
In het oefenterrein test sergeant-majoor Peter Wijnschot (Operationele Beproevingen) veelal samen met de toekomstige gebruiker de terreinvaardigheid van het voertuig. “Haalt 'ie de opgegeven hellingspercentages? Voldoet de motor in extreem zwaar terrein? Hoe houdt 'ie zich bij doorwadingen? Hoe voelt dat allemaal als je erin zit? Maar ook: is het voertuig wegveilig en past hij makkelijk in de helikopter? Al dat soort zaken testen we uitgebreid en daar doen we verslag van. We willen namelijk dat de gebruiker straks iets goeds in handen krijgt.”
De gebruiker
“Wij opereren onder de zwaarste geografische en klimatologische omstandigheden en zonder logistieke steun. De lat ligt bij ons daarom extreem hoog; we gaan voor een 10 en nemen geen genoegen met een 9½.” KCT-commandant kolonel Jan Swillens kan het niet duidelijker zeggen: alleen het beste is goed genoeg voor zijn mensen. “Bij eerdere missies liepen we toch wel tegen enkele tekortkomingen van de MB aan. We maken vaak lange patrouilles, zijn selfsupporting en nemen dus veel spullen mee. Daarvoor moesten we al extra bagagerekken op de Mercedes vastlassen. Wij willen graag snel kunnen verplaatsen, zowel vooruit als achteruit, dus heb je veel vermogen nodig. Voldoende vuurkracht is een vereiste bij onze missies. Maar bovenal is eenvoud essentieel: het voertuig moet het zo lang mogelijk blijven doen en het moet makkelijk te repareren zijn voor de vent in het veld.”
Afgaande op de beproevingen tot nu toe lijkt de VECTOR voor de commando’s een schot in de roos. “Een bruut van een terreinwagen”, oordeelt een commando. “Een krachtpatser die uitstekend inzetbaar is.”
De komende maanden worden de twee testmodellen uitgebreid beproefd. Afhankelijk van die resultaten en mogelijke aanpassingen stromen de eerste van 50 SF-voertuigen dan medio 2015 in. De testfase wordt met veel interesse gevolgd door het Korps Mariniers en elite eenheden uit onder andere België en Duitsland.
Benieuwd naar de specs? VECTOR stelt zich voor in onderstaande animatie.