09

Dit artikel hoort bij: Landmacht 08

Digitaal oog scherp op Mali

Tekst KAP Roel van de Wiel
Foto SGT Hille Hillinga

De ScanEagle van het Joint Intelligence, Surveillance, Target Acquisition & Reconnaissance Commando (JISTARC) houdt boven Mali zijn digitale oog scherp op het terrein. Het verkenningsvliegtuig van de landmacht verzamelt samen met een geolied grondteam nuttige videobeelden voor de VN-missie in Mali. 

Scan Eagle

Sergeant-majoor Ronnie Jansen

Functie: Groundcrew

“Elke vlucht bereiden we grondig voor. Dat betekent zo vroeg mogelijk beginnen. Een vluchtdag van de ScanEagle begint met de pre-flight check. We prepareren het toestel, zetten de vleugels vast en controleren alle functies. Er zit best veel elektronica in. Het is een vernuftig ding. We tanken de ScanEagle af met mengsmering. Ja, net als een oud brommertje.”

Scan Eagle

Sergeant-1 Roel Beijers

Functie: Groundcrew 

“We dragen de ScanEagle zelfstandig naar de lanceerinstallatie, opgesteld in de buitenring van Kamp Castor. Naast de lanceerinstallatie staat ook de SkyHook (opvangsysteem, red.) klaar, die het vliegtuig aan het einde van de vlucht weer uit de lucht plukt. Met de hitte en stof in de lucht zijn we benieuwd hoe de ScanEagle zich houdt na een grote hoeveelheid vluchten. Als we storingen krijgen moeten we misschien 's nachts aan de bak.”

Scan Eagle

Opperwachtmeester Gerard Broekema

Functie: Air Vehicle Operator (piloot) 

“Voor het besturen van de ScanEagle heb je een vliegbrevet nodig. De besturing is relatief eenvoudig, maar je moet veel zaken tegelijk in de gaten houden. De communicatie met de luchtverkeersleiding is cruciaal. Tegelijk communiceer je met de groundcrew en volg je het gedrag van het vliegtuig. Je zit er niet zelf in, dus je moet alle gegevens aflezen. Intussen houd je continu controle over de bewegingen van het toestel. Tijdens een vlucht van enkele uren doe je dus van alles tegelijk. Concentratie is geboden.”

Scan Eagle

Korporaal-1 Glenn van Dooren

Functie: Camerabediener 

“Ik zit naast de piloot en bestuur de camera van het vliegtuig. We krijgen van de klant een opdracht om een omgeving of object te bekijken, inclusief de coördinaten. De piloot stuurt het vliegtuig, afhankelijk van bijvoorbeeld het weer, zo dicht mogelijk op het doel. Met de camera probeer ik een gedetailleerd en scherp beeld te creëren. Dat is precisiewerk: wat zie ik, wat is interessante informatie, hoe krijg ik dat het beste in beeld? Goede beeldkwaliteit is essentieel voor de beeldanalisten. Ik ben eigenlijk een vliegende cameraman, maar dan op afstand.”

Scan Eagle

Opperwachtmeester Twan Vermeer

Functie: Beeldanalist 

“In een missieorder staan de vragen die de opdrachtgever door ons beantwoord wil zien. Als de beelden binnenkomen, maak ik met een collega de eerste analyseslag. We bekijken de beelden en halen er specifieke informatie uit. Die rapporteren we aan de klant. Om dit goed te doen, moeten we ons fatsoenlijk voorbereiden. Inlezen, de juiste vragen eruit filteren en heel zorgvuldig werken. Elk detail kan beslissend zijn voor de commandant voor wie we verkennen. Elk gegeven kan levens redden.”

De X-200 ScanEagle is een onbemand verkenningsvliegtuig. Het toestel kan op verschillende hoogtes nagenoeg onhoorbaar videobeelden verzamelen. Klik op de oranje bolletjes voor meer informatie.

Daglicht- of infraroodcamera. Het toestel zendt de videobeelden live door naar het grondstation waar de beelden kunnen worden bewerkt.

Lengte: 1,48, maximale gewicht:22 kg, brandstof: kerosine

SkyHook (grote haak) vangt de ScanEagle op.

Vliegduur: ruim 17 uur, maximale snelheid: 162 km/u (88 knopen)

Het verkenningsvliegtuig heeft geen start- of landingsbaan nodig. Het systeem is dus ook inzetbaar vanaf een schip.

MINUSMA is de eerste landmissie voor de ScanEagle. Het vliegtuig bewees zich al eerder tijdens maritieme operaties, bijvoorbeeld tijdens Ocean Shield in 2012.