Tekst TLNT Wouter Helders
Foto SM Gerben van ES

Materiaal arriveert in Afrika

Na twee weken stampen en rollen op de golven van de Atlantische Oceaan ligt de ‘HC Lara’ veilig aangemeerd in de haven van Abidjan. Majoor der mariniers Mark Baart verwelkomt het door de Verenigde Naties (VN) gecharterde schip vanaf de kade. Het schip voer vanuit Nederland naar de Ivoorkust met materiaal voor de ‘Multidimensional Integrated Stabilisation Mission’ (MINUSMA). Nederland doet daar sinds begin dit jaar aan mee.

x
Als commandant havendetachement coördineerde MAJMARNS Baart het lossen van het materiaal voor Mali.

“Voor half april is alles in Gao”

“In het ruim staan terrein- en pantserwagens van het type Bushmaster en Fennek. Op het dek staan nog eens 240 containers met onder meer gevechtsrantsoenen, uitrustingsstukken en reserveonderdelen”, vertelt majoor der mariniers Mark Baart. Achter hem draaien de twee grote witte kranen van het schip overuren om alle containers en voertuigen op tijd van boord te krijgen. 

Ingevlogen

Baart is als commandant havendetachement voor enkele dagen ingevlogen om samen met een klein team het ‘lossen’ in goede banen te leiden. “Vanuit hier gaat al het materiaal met vrachtwagens richting Gao (basiskamp Nederlandse militairen in Mali, red.). Een tocht van 2.000 kilometer over slechte wegen die een week zal duren.”

x
Terrein- en pantserwagens en 240 containers met gevechtsrantsoenen, uitrustingsstukken en reserveonderdelen zijn binnen 8 uur gelost.

Beperkte ruimte

Zover is het echter nog niet. Het laden en het lossen van het schip is door de gebrekkige infrastructuur en beperkte ruimte in de haven een flinke klus. De kranen van het schip werken ondertussen gestaag door. Het werk vordert sneller dan verwacht. In een krappe 8 uur zijn alle containers van het schip af. Zodra de containers van het schip af zijn, worden de voertuigen uit het ruim getakeld en klaargezet voor transport.

x
Het door de Verenigde Naties (VN) gecharterde schip vaart de haven van Abidjan binnen.

Versleten

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Sommige voertuigen hebben een grote draaicirkel die manoeuvreren lastig maakt. Bovendien zijn sommige vrachtwagen erg smal of gewoonweg te versleten. Baart is tevreden aan het eind van de eerste dag: “De eerste vrachtwagens zijn op weg naar hun eindbestemming. Voor half april is alles in Gao.”