Tekst Ingmar Kooman en Patrick Regan
Foto Hans Lebbe

Alles uit de kast voor Techbase

De echo’s van het klinken, boren en lassen zijn allang verstomd op de voormalige RDM-werf. Maar binnenkort is de locatie opnieuw een epicentrum van militaire techniek. Duizenden scholieren en studenten trekken op 23 en 24 september naar Rotterdam voor TechBase. En terecht, want het Dienstencentrum Werving en Selectie pakt groots uit om Defensie te presenteren aan de vaklui en techneuten in spé.

Dringen bij de ingang bij Techbase in 2013

Het Dienstencentrum Werving en Selectie, onderdeel van de Divisie Personeel & Organisatie Defensie van het CDC, stampt met een evenementenbureau en een reclamebureau in zo’n 9 maanden tijd een 2-daags ‘techevent’ uit de grond. Ruim 700 Defensiemedewerkers doen mee aan dat wervingsoffensief. En dat is nodig ook.

Nog teveel bèta’s kijken alleen naar het bedrijfsleven voor carrièrekansen. In dat getouwtrek om techniektalent brengt Defensie daarom zwaar materieel in stelling. Voor TechBase vindt een kleine invasie in Rotterdam plaats. Pantservoertuigen als de Boxer, Bushmaster en CV-90 zijn te vinden op de werf, maar ook een F-16 en helikopters als de Cougar en Apache. Zelfs een patrouilleschip meert af in de Maasstad.

Van VMBO tot HBO+

Twee dagen lang kunnen in totaal 15.000 jongeren zich laten informeren over en inspireren door het technische werk bij landmacht, luchtmacht of marine. TechBase richt het vizier zowel op VMBO-scholieren als studenten aan hogeschool of universiteit. Want voor techneuten is volop werk bij de krijgsmacht. Wie wil, kan zelfs al tijdens TechBase solliciteren. Medewerkers van het Dienstencentrum Werving en Selectie staan paraat voor de echte enthousiastelingen.

Bepakt en bezakt, klaar voor een nieuwe werkdag.

Nieuwe collega’s?

De landmacht zoekt bijvoorbeeld handige collega’s voor de genie (bouw- en installatietechniek) en de herstelcompagnieën (bedrijfsautotechniek). De marine aast op technische vakmensen in onder andere elektro- en scheepstechniek. De luchtmacht mikt op ICT-whizzkids en vliegtuigtechnici. De eerste Techbase in 2013 wist maar liefst 16% van de bezoekers te verleiden tot een sollicitatie bij Defensie. Een beduidend hoger wervingsresultaat dan dat van civiele loopbaanevenementen.

Goed kunnen samenwerken is ook een vereiste als militair.

Aanpakken

Bezoekers aan TechBase krijgen inzicht in alle technische specialismen binnen de krijgsmacht. En daarbij blijft het niet alleen bij kijken. Defensie zoekt namelijk collega’s die van aanpakken weten. In 9 vakgebieden kunnen de jongeren zogeheten Challenges aangaan. Dat zijn sportieve en technische proeven waarmee ze kunnen ruiken aan het leven van de militaire techneut. Zelf sleutelen aan een motor van een pantservoertuig. Letterlijk in de schoenen (en het bompak) van een lid van de Explosievenopruimingsdienst stappen. Of proberen zichzelf staande te houden in een cyberoorlog.

Een jongensdroom

Reclame

Maar de beste reclame voor de krijgsmacht vormen nog altijd de Defensiemedewerkers zelf. Leerlingen Veiligheid en Vakmanschap geven voorlichting over hun opleidingen. Daarnaast begeleiden cadetten en adelborsten de hbo’ers en universitair studenten bij speciale masterclasses. Daar kunnen 400 van hen jonge militaire techneuten en kopstukken uit de Defensieorganisatie het hemd van het lijf vragen. Hoe zit de opleiding in elkaar, wat doe je nou zoal op een werkdag? Na TechBase zouden de jongeren op al hun vragen een antwoord moeten hebben. En een glimlach van oor tot oor.

Bekijk de TechBase-website

Zelf de handen uit de mouwen steken tijdens een van de ‘Challenges’.

Online ‘aanvalsplan’

Jongeren die geïnteresseerd zijn in techniek en Defensie vind je uiteraard op sociale media als Facebook en Instagram. Om die optimaal te bereiken, heeft TechBase een social media plan. Goed getimede posts en spetterende foto’s, filmpjes en banners moeten jongeren naar het evenement trekken.

Om alleen die mensen te bereiken die in TechBase geïnteresseerd zijn, worden de wervingsuitingen niet lukraak op allerlei websites gezet. Een computersysteem kijkt per computer, tablet of smartphone of de persoon erachter binnen de doelgroep valt. Is dit niet het geval, bijvoorbeeld omdat de gebruiker 40+ is of geen interesse heeft in techniek, dan zal die geen advertenties te zien krijgen. Zo hoeft er niet voor onnodige reclame betaald te worden.

Tijdens het evenement gaat het plaatsen op sociale media gewoon door. Zelfs na afloop worden de bezoekers warm gehouden met verhalen en filmpjes van de 2 dagen. Zo is TechBase met recht een dag om niet snel te vergeten.

Een patrouilleschip is het maritiem-technische neusje van de zalm.