Er gaat geen oefening of missie voorbij, of de Defensie Verkeers- en
Vervoersorganisatie (DVVO) komt er aan te pas. “Het is altijd weer een hele
puzzel.”
Dit voorjaar is het weer raak. DVVO trekt alle registers open voor de
landmachtoefening Brave Fuselier in het Franse La Courtine, waaraan
onderdelen van 13 Lichte Brigade uit Oirschot meedoen. Het grootste deel van het
wagenpark gaat per trein naar het oefenterrein.
De startstreep van de oefening ligt op het raccordement (rangeerterrein;
red.) Acht, op steenworp afstand van de thuishaven van 13 Lichte Brigade, de
Generaal Majoor De Ruyter van Steveninckkazerne in Oirschot.
In een op de millimeter geregisseerde operatie rijden de Mercedes Benz terreinwagens van 17 Pantserinfanteriebataljon de trein op.
Zwaailichten
Keurig in colonne denderen ze het raccordement op, Boxers, Fenneks,
Bushmasters, YPR-pantservoertuigen en Mercedes Benz-terreinwagens. Oranje
zwaailichten aan. Na een briefing (“veiligheid gaat voor snelheid”),
manoeuvreren ze brommend de trein van vijftig wagons op.
Voorzichtig manoeuvrerend rijdt een Bushmaster de wagon op.
Duimstokken
Gidsen in felgele hesjes dirigeren de voertuigen met grote precisie naar de
juiste plek. Met duimstokken wordt gemeten of alles klopt. “Dit is het betere
pas- en meetwerk”, vertelt adjudant Ron Bakker, senior Medewerker Movement
Control van DVVO. Hij leidt het laden van de trein in Acht in goede banen en
doet enkele dagen later hetzelfde wanneer die in het Franse Ussel wordt gelost.
“Werken we niet nauwkeurig, dan kan een treinstel in onbalans raken. En als een
voertuig uitsteekt, botst de carrosserie mogelijk tegen de wanden of plafonds
van de spoortunnels die in Frankrijk smaller en lager zijn dan in Nederland.”
De trein naar La Courtine telde maar liefst vijftig wagons.
Hele puzzel
Adjudant André Veldhuijzen, senior Planner Railvervoer van DVVO: “Een
treintransport mag best buiten profiel zijn, zolang alles maar in het profiel
van het betreffende land en het te volgen traject past. Ook moet een tegenligger
altijd kunnen passeren. Het is telkens weer een hele puzzel om een trein te
beladen.”
De concentratie valt af te lezen van het gezicht van deze YPR-chauffeur wanneer hij zijn voertuig de trein op stuurt.
Geen garantie
Dat geldt ook voor de route naar de plaats van bestemming. Voor Brave
Fuselier loopt die via Duitsland, een omweg waarvoor DVVO bewust kiest. De
kwaliteit van de infrastructuur voor goederenvervoer per spoor is in de
Bondsrepubliek beter dan in België, legt Bakker uit. Dat is echter nog geen
garantie dat alles gesmeerd loopt. Ook in Duitsland komen wisselstoringen en
overstromingen voor. Of er kan een omgewaaide boom op de rails liggen.
Zonder gidsen gebeurt niets. “Veiligheid gaat boven snelheid.”
Omrijden
Op het gebied van regels voor militaire transporten, komt DVVO in het
buitenland soms voor verrassingen te staan. Zo gebeurt het weleens dat landen
onverwacht geen toestemming geven om materieel via hun grondgebied te
transporteren. Met als consequentie dat een trein moet omrijden of een vliegtuig
moet omvliegen. Of landen geven geen toestemming om in een zeehaven wapens of
munitie te laden of lossen.
Voor het vertrek werd met duimstokken en schuifmaatjes gecontroleerd of de voertuigen op de juiste manier geparkeerd stonden
Smaller en lager
In Brave Fuselier zijn er ook verrassingen. Zo moeten de viertonners,
wissellaadsystemen en takelwagens van 17 Pantserinfanteriebataljon vanwege het
genoemde tunnelprobleem over de weg naar Frankrijk. Het kost veel tijd dat
allemaal te organiseren.
“Werken we niet nauwkeurig, dan kan een wagon in onbalans raken”
Iets onverwachts
Verder kwam de trein door een storing op de lijn Keulen - grens Frankrijk, en
later door een probleem op het traject grens - Limoges, vijf dagen later in
Ussel aan dan gepland. Moraal van het verhaal: door alle onzekerheden is het
lastig een DVVO-operatie nauwkeurig te plannen. “Telkens gebeurt wel iets
onverwachts”, weet planner Veldhuijzen. “Daarom schetsen we vooraf alléén de
hoofdlijnen van een transport. Maar ook omdat we flexibel willen zijn. DVVO’ers
zijn nooit pokhouterig.”
DVVO vervoerde het volgende materieel naar Frankrijk:
Oude tijden herleven
Met Brave Fuselier herleven oude tijden. In de periode 1959-1964
zijn de militaire oefenterreinen bij La Courtine (Midden-Frankrijk) in gebruik
bij de Koninklijke Landmacht. In de jaren erna oefenen kleine eenheden er ook.
Misschien ook aardig om te weten: in 1961 wordt Gillis Johannes le Fèvre de
Montigny (1901-1982), de Nederlandse bevelhebber der Landstrijdkrachten en chef
Defensiestaf, tot ereburger van La Courtine benoemd.