
Iets bijzonders meegemaakt en een foto van gemaakt? Stuur het resultaat naar de Pijler en misschien komt jouw inzending in de rubriek Jouw foto terecht. Het hoofd Foto van het Mediacentrum Defensie (MCD), Keesnan Dogger, voorziet het door de redactie uitgekozen exemplaar van commentaar en geeft tips en trucs. Je bijdrage moet voor begin november bij de redactie binnen zijn. Adres: pijler@mindef.nl. Zet je naam erbij, waar je werkt, wat er op de foto staat en waar die is gemaakt. Komt jouw foto in de Pijler? Dan krijg je een prijs(je) van het CDC. Deze maand een foto van Niek Ravensbergen, medewerker Publieksfunctie van het tehuis voor oud-militairen Bronbeek in Arnhem. Hij legde de woning van de commandant op het terrein vast. Tot slot nog even dit: veel CDC’ers hebben in hun zomervakantie ongetwijfeld fraaie foto’s gemaakt. Wacht niet en stuur je mooiste kiek aan ons op.
Doorkijkje
Dogger windt er geen doekjes om: de foto van Ravensbergen is mooi, wat ook geldt voor het ‘doorkijkje’. “Prima bruikbaar voor de promotie van Bronbeek, bijvoorbeeld op de website of in een brochure.”
Toch draagt Dogger een aantal punten aan die Ravensbergen in overweging kan nemen om zijn foto’s wat spannender te maken. Denk eens aan ‘mooie onscherpte’. Dat betekent: het gebouw scherp en de bloemen op de voorgrond lekker ‘uit’ de scherpte, maar nog net scherp genoeg om herkenbaar te zijn. “De nadruk komt dan meer op het huis te liggen”, legt Dogger uit. “En dat is tenslotte het onderwerp in de foto waar het om gaat.”
Kale stok
Een foto, vervolgt Dogger, wordt ook mooi door kleine details. “Bij het exemplaar van Niek had ik het leuk gevonden als de vlag gehesen was. Nu staat er zo’n kale stok op het dak. De bloesem op de voorgrond had de vlaggenmast kunnen verbergen. Een mooi detail is ook het gemaaide gras. Door de banen daarin ontstaat dieptewerking en wordt de aandacht van de kijker het beeld als het ware ingetrokken.”


De tips op een rij:
- Zoek een doorkijkje op. Zo krijg je dieptewerking.
- Maak de voorgrond onscherp, het onderwerp trekt dan meer aandacht (zie foto hierboven).