Tekst Leo de Rooij
Foto Louis Meulstee en Phil Nijhuis

Eerste TEDx Defensie in teken van vertellen en inspireren

x

Zijn, doen, leren. Dat is, kort gezegd, leidinggeven volgens Defensie nu én in de toekomst. De drie woorden vormden niet toevallig ook het motto van de TEDx-conferentie van Defensie, op 15 april op de KMA in Breda. Het evenement ging over inspiratie, een vorm van goed leiderschap. Defensiecollega’s kregen in TEDx een podium om anderen mee te nemen, misschien wel mee te slepen, in hun bevlogenheid. 

TED (Technology, Entertainment, Design) startte in 1986 in Californië, als concept voor een symposium over vernieuwende ideeën. In korte ‘talks’ (twaalf minuten) kregen sprekers de gelegenheid om over hun passie te vertellen. De deelnemers aan de TEDx Defensie (x staat voor ‘onafhankelijk georganiseerd’) kwamen allemaal uit de eigen organisatie. 

“Een goed leider is coach, inspirator en motivator”

Zo koppelde detachementscommandant majoor Wiebe Koopmans van de luchtmacht zijn uitzending naar Afghanistan aan muziekteksten. Op de melodie van het nummer ‘America, America’ van de Nederlandse groep A Balladeer, componeerde hij de alternatieve tekst ‘Afghanistan, Afghanistan’. “Toen 3 FM’s Giel Beelen langs kwam op Kamp Holland, pakte ik de kans om dit nummer live op de radio te spelen.” 

Leonie Houtman van de Defensie Materieel Organisatie (onder) vertelde over geluk als kritieke succesfactor. Volgens haar scoren mensen die vanuit een positieve houding werken, hoger op bijna elke ‘prestatie-indicator’, dan hun minder gelukkige collega’s. Haar boodschap: wees een inspiratie voor anderen door zelf gelukkig te zijn. “Succes vloeit voort uit geluk.”

Tedx

Slimme software

Kolonel Egon Hoppe van de Marechaussee (onder) legde uit waarom ‘hostmanship’ (gastheerschap) elke dag weer een keuze is. “Daders zijn daders, maar kunnen tegelijkertijd ook slachtoffer zijn. Wij behandelen anderen op een menswaardige manier. Want boven alles is iedereen mens”, betoogde hij. 

Tedx

CDC’er tweede luitenant Jelle van Haaster (onder) verhaalde over essentiële ‘tools’ die militairen in het veld ondersteunen. Hij ontwikkelde ‘slimme’ software waarmee een commandant en zijn staf in het operatiegebied kunnen reageren op gebeurtenissen in de social media daar. De software brengt onder meer in kaart wie wat waar zegt, en wie belangrijke personen zijn. 

x

Kolonel Hans Folmer van de Bestuursstaf (onder) vertelde een nieuw soort militair te zien ontstaan: een hackende cyber-militair. Dat is in zijn ogen een techneut in een zwart T-shirt en met een paardenstaat. “De koffie en de gevechtsrantsoenen worden vervangen door Red Bull en pizza.” 

Tedx

Inspirator en motivator

Voor luitenant-ter-zee Michael van Alderwegen waren het spannende dagen. De adviseur Leiderschap van de Nederlandse Defensie Academie organiseerde het evenement samen met zijn collega’s van het Expertise Centrum Leiderschap Defensie (ECLD). “Wij zijn wereldwijd de eerste defensieorganisatie die van de TED-organisatie in de VS toestemming kreeg om een TEDx te houden”, vertelt de marineofficier. “Tegen de achtergrond van de visie leidinggeven van Defensie kozen we voor het thema inspireren; inspireren door onze defensiecollega’s verhalen te laten vertellen over thema’s die aan de kapstok ‘leidinggeven’ zijn opgehangen. Een goed leider is ook coach, inspirator en motivator.” 

x
Volgens conferentieorganisator Van Alderwegen werken er bij Defensie genoeg mensen die vanuit hun eigen inspiratie waardevolle verhalen kunnen vertellen.

Geweldige kweekvijver

Het was geen enkel probleem om voor het TEDx-congres geschikte sprekers te vinden, constateert Van Alderwegen. Defensie is volgens hem ‘een geweldige kweekvijver’ voor talent. Er zijn genoeg collega’s die vanuit hun eigen inspiratie iets waardevols brengen. “Daardoor”, vervolgt Van Alderwegen, “konden we een breed programma bieden met veel inspirerende onderwerpen. Een ideale gelegenheid om een dag lang te focussen op positieve en creatieve inspiratiebronnen die collega’s om je heen meebrengen en graag delen.”

x

“Begin bij het begin, vermijd jargon”

Eén van de sprekers op TEDx was Annelies Breedveld-Smit van de directie Communicatie. Zij had het over ‘de kracht van storytelling’. “Een goed verhaal inspireert anderen om met je mee te gaan”, legde zij uit. Breedveld schreef de speeches waarmee de toenmalige commandant der Strijdkrachten, generaal Peter van Uhm, veel indruk maakte tijdens TEDx 2011 (www.ted.com/talks/peter_van_uhm_why_i_chose_a_gun) en op de Dodenherdenking van 4 mei 2013 (bekijk hier het filmpje van youtube van Peter van Uhm). 

Breedveld geeft de lezers van Pijler graag wat tips voor een goede voordracht. “Allereerst de valkuilen”, steekt ze van wal. “Voorkom belerend ‘zenden’. Mensen móeten al zoveel. Dus vertel ze niet nog eens wat ze móeten doen, maar gebruik goede argumenten. Wees niet te abstract. Uitspraken als ‘innovatiever worden’ en ‘meer samenwerken’ zijn loze kreten. Ze vormen geen doel op zich. Ga er nooit van uit dat je doelgroep alles snapt of genoeg voorkennis heeft. Begin bij het begin, vermijd jargon. Geef ook niet alles in het begin weg, maar probeer een spanningsboog vast te houden.”  

Nog meer tips:

x
x