Dit artikel hoort bij: Pijler (opgeheven) 02

Social media binnen het CDC

Tekst korporaal 1 Thijs Imandt

Social media binnen Commando DienstenCentra in de lift

Social

Facebook, Twitter, Instagram, Yammer. Sociale en interactieve sites schieten als paddenstoelen uit de grond. Steeds meer mensen benutten de social media om hun plannen, ideeën of mening de wereld in te sturen. Ook ventileren ze soms een mening over hun werkgever, of geven aan welk beleid die het beste kan voeren. Hoe gaat het CDC met social media om? 

“Denk vooral in kansen”, adviseert André Karels, hoofd Communicatie van het CDC. “Laat zien wie je bent en waar je voor stáát. Zowel privé als in je werk. Maar gebruik wel je gezonde verstand voordat je iets online zet. Zet geen aanstootgevende zaken op internet en kwets vrienden of collega’s niet.”

twitter

Volgens Karels maken social media een bedrijf toegankelijker voor de buitenwereld. Bovendien zijn het extra informatiekanalen, benadrukt hij. Zo maakt het personeel van de afdeling Communicatie de inhoud van de Facebook-pagina van het CDC. Op die manier kan dat de dialoog met ‘likers’ aangaan, legt Karels uit. 

Karels

Karels zelf Twittert regelmatig op persoonlijke titel. “Daarbij houd ik de normale omgangsvormen aan en verwacht dit ook van mijn collega’s. Dat betekent: wees beleefd en houd rekening met anderen. Om maar wat te noemen.” 

Warme maaltijden

Binnen het CDC is ook Paresto serieus bezig met Social Media. Steven Boringa, hoofd Sectie Cateringevaluatie & Rapportage, ziet het als een prima kans om onderzoek te doen. “Wij serveren jaarlijks ruim 2,5 miljoen warme maaltijden. Ik zou het geweldig vinden als onze klanten de kwaliteit ervan tijdens of na het eten beoordelen. Dat kan door een ‘post’ te plaatsen op Facebook. Door onszelf open te stellen voor feedback, ook negatieve, krijgen we meer inzicht in de behoeften van de afnemers van onze producten. Dat stelt ons in staat om onze dienstverlening te verbeteren.”

Ook René Broekhof, Product- en Conceptondersteuner van Paresto, is een enthousiast gebruiker van social media. Zo wil hij een concept voor Paresto maken. Het plan is onder meer om alle 85 locaties van de defensiecateraar, in binnen- en buitenland, een plaats op de Facebookpagina van Paresto te geven.

Paresto

Meer sollicitanten

De Divisie Personeel & Organisatie Defensie heeft de weg naar de social media ook helemaal gevonden. Via deze kanalen zoekt de DPOD onder meer actief naar sollicitanten. Senior medewerker Arbeidsmarktcommunicatie kapitein Duco Koolstra speurt de social media dagelijks af naar vragen die bij mensen leven over de opleiding Veiligheid en Vakmanschap (VeVa). Een berichtenwisseling die hem is bijgebleven? Die met een toekomstige leerling. “Via Twitter voorzag ik hem snel van gerichte informatie. Tegelijkertijd maakte ik hem enthousiast over de opleiding”, vertelt Koolstra. “Ja, de social media leveren echt meer sollicitanten op.”

Veva

Koolstra zorgt er ook voor dat belevenissen van VeVa-leerlingen gedeeld worden. Dat kan door foto’s en video’s op social media te zetten. De kapitein test regelmatig of de kanalen die de DPOD gebruikt, nog steeds populair zijn bij de doelgroep. De ontwikkelingen gaan snel, weet hij. “Voordat je het weet, werk je met een verouderd medium. Met als gevolg dat de mensen onze middelen niet langer maximaal gebruiken. En dat moet je niet hebben.”

Tips

Defensie hanteert vaste regels voor het omgaan met social media. Ook geeft het ministerie het personeel gerichte tips en adviezen mee. Bijvoorbeeld als dat op oefening of missie gaat. Zo krijgen de mensen die namens Defensie eind maart meewerken aan de Nuclear Security Summit in Den Haag een communicatiekaart.

Hieronder een serie do's en dont's voor het gebruik van social media. Ze gelden zowel online als offline. 

Tips