Tekst Ingmar Kooman
Foto Phil Nijhuis

Defensiemedewerkers heb je letterlijk en figuurlijk in alle soorten en maten. Een ding hebben ze gemeen. Ze leveren een bijdrage aan de vrede, vrijheid en veiligheid - van, voor en in Nederland.

In deze nieuwe rubriek vertelt tweewekelijks een miltair of burgermedewerker van Defensie aan de hand van vier korte deelvragen over zijn of haar taak. En geeft antwoord op de vraag: wat heb jij vandaag voor Nederland gedaan?

wie
x

Sergeant-1 Thomas Hagelaar (25) uit Helmond, instructeur van 1 van de 9 opleidingspelotons van de Koninklijke Militaire School in Weert.

wat
x

“Mijn collega’s en ik leiden bij de School Initiële Vorming Onderofficieren aspirant-onderofficieren op, de nieuwe sergeanten. Dat zijn allereerst de ´spijkerbroeken´, leerlingen die zonder militaire vooropleiding beginnen. Daarnaast de doorstromers, soldaten en korporaals die hogerop willen. En tot slot leerlingen vanuit de ‘groene’ MBO-opleiding Vrede & Veiligheid (VeVa).

Als instructeur heb ik ontzettend mooi werk. De jongens zijn ontzettend leergierig. Ik begeleid ze, ik coach ze en van tijd tot tijd push ik ze tot het uiterste, fysiek en mentaal. Ik leer ze niet alleen het vak van militair, maar ook hoe ze moeten leidinggeven. Ik moet elke dag scherp zijn. Ik vind dat ik ze tot voorbeeld moet dienen: fysiek, mentaal en didactisch.”

waar
x

Sergeant Hagelaar en zijn leerlingen werken op 10 april in de Klein Kaliber Wapen Simulator aan hun schietvaardigheid met de Glock. “Behalve met het lange wapen, de Colt, moeten onderofficieren ook kunnen omgaan met het pistool. Ik leid ze op tot basisschutter. Daarna gaan ze elkaar les geven, want later moeten zij zelf ook de lesstof kunnen overbrengen.”

waarom
x

“Onderofficieren vormen de ruggengraat van de Koninklijke Landmacht. Een officier geeft de richting aan: daar en daar wil ik komen. De sergeanten, sergeant-majoors en adjudanten maken dat mogelijk. Zij zijn verantwoordelijk voor de opleiding en training van de groep. De onderofficieren zorgen ervoor dat een eenheid klaargestoomd wordt voor uitzending. Zij krijgen alle neuzen dezelfde kant op.

Daarvoor draag ik ze hier de tools aan. In mijn rugzak zit 7 jaar aan ervaring bij de infanterie. En een uitzending naar Afghanistan als groepscommandant. Tegelijkertijd leer ik als instructeur ook van mijn leerlingen. Ze houden je een spiegel voor, helpen je om te reflecteren. Door continu je eigen vaardigheden bij te schaven en te polijsten, kun je als leidinggevende uitblinken.”